Största IT-tidningarna har kvinnor som chefer
Tre av landets större tidningar som skriver om IT har kvinnliga chefer. Ett bevis på att teknikfixeringen nu håller på att lämna plats för innehåll och nyttofunktioner, anser cheferna på Internetworld, Internetguiden och Aftonbladet-IT.
Tre av landets större tidningar som skriver om IT har kvinnliga chefer. Ett bevis på att teknikfixeringen nu håller på att lämna plats för innehåll och nyttofunktioner, anser cheferna på Internetworld, Internetguiden och Aftonbladet-IT.
– Det behövs fler kvinnor som gör tidningar om IT för att motverka grabbigheten inom hela denna bransch, säger Susanne Wixe, sedan i september redaktör för Aftonbladet-IT.
När Internet blev ett ord på allas läppar för ungefär tio år sedan rörde sig diskussionerna mest om snabbare modem och kapacitet på hårddisken. Alltfler har nu insett att Internet även måste ha innehåll och tjänster som surfarna har nytta av. Detta passar kvinnor bättre, eftersom forskning visat att de letar efter vettiga anledningar att använda Internet.
Män föredrar att spela spel, programmera och försöka få datorn att gå snabbare. För att hårddra det hela kan man säga att män är mer intresserade av hårdvaran och kvinnorna mjukvarorna.
– Om vi överför detta till tidningsmakeri innebär det att de tidningar som skriver om innehåll och hur man använder tekniken har gett utrymme för kvinnor att få chefsjobb, säger Susanne Wixe.
Fortfarande har datortidningarna som skriver om hårdvaran manliga chefer och en majoritet på redaktionerna är män.
Men kanske är det så att Internet gjort att även kvinnor börjat intressera sig för teknik. Sara Hammarkrantz, chefredaktör på Internetworld, menar att Internet har fått kvinnor att intressera sig för datorer. Tidningen söker en ny teknikredaktör och har enligt Sara Hammarkrantz fått många kvalificerade kvinnliga sökanden. Internetguidens chefredaktör Susan Falck säger att hon inte hade tvekat att bli chefredaktör för någon annan mera teknikinriktad tidning om hon hade blivit erbjuden tjänsten.
Att de två systertidningarna Internetworld och Internetguiden inom tidningsföretaget IDG har kvinnliga chefredaktörer tror Sara Hammarkrantz beror på att IT-tidningarna är en del av den så kallade nya ekonomin där det finns en större öppenhet att låta kvinnor bli chefer.
– Här finns det ingen gubbmaffia och därför är det lättare för kvinnor att komma fram, säger Sara Hammarkrantz och påpekar att Internetworld är en mycket jämnställd tidning.
Hälften på redaktionen är kvinnor.
Flera undersökningar visar dock att kvinnorna även inom IT-branschen har svårt att slå sig fram till chefpositioner. Sara Hammarkrantz tror ändå att det så sakteliga håller på att ske ett trendbrott, att fler kvinnor i framtiden kommer att erbjudas chefsjobb.
Ungefär 30 procent av läsarna av Internetworld och Internetguiden är kvinnor. IDG gör idag 17 tidningar som handlar om IT och datorer. Tre av dem har kvinnliga chefer. Förutom Internetworld och Internetguiden har även CAP & Design en kvinnlig chefredaktör.
pj@sjf.se
Fotnot: Internetworld kommer med 11 nummer per år och har en upplaga på 253 000 exemplar. Internetguiden utkommer med 11 nummer och har en upplaga på 175 000. Aftonbladet -IT kommer som bilaga till Aftonbladet som har en upplaga på 230 000.
I januari slås Internetguiden samman med PC för Alla. Susan Falck blir då redaktionschef.