Stort sparpaket på Stampen – ”Folk är mycket oroliga”
Botten har gått ur annonsmarknaden och Stampen Media behöver spara. ”Det kommer att bli uppsägningar”, säger Gabriella Mohoff, ordförande i journalistklubben på Göteborgs-Posten. UPPDATERAD.
Stampen Media med 18 tidningstitlar i Västsverige måste spara på personalkostnader. Det var budskapet som vd Johan Hansson lämnade till personalen under ett stormöte på torsdagen.
Under mötet beskrev Hansson annonstappet som så stort att Stampen Media är nära att behöva tulla på sparkapitalet för att klara utgifterna.
Hur omfattande sparpaketet blir eller hur många tjänster som påverkas kunde han inte lämna besked om, men uppgav att det var viktigt att ”värna journalistiken”. Det står dock klart att det kommer att bli fråga om uppsägningar.
– Det kommer att bli uppsägningar och folk är mycket oroliga. Direkt efter stormötet kom medlemmar till mig och bad om att få se Las-listan. Vi har ganska många nyanställda journalister, och de är förstås extra oroliga, berättar Gabriella Mohoff, ordförande i journalistklubben på Göteborgs-Posten.
Stampen Media genomförde ett större sparpaket i januari där ett tjugotal tjänster försvann. Nedbemanningen löstes med avgångsvederlag. Det kommer det knappast att bli fråga om nu.
– Den besparingen gjordes bland annat för att man såg att det skulle komma en minskning av annonsintäkter under året – så att man skulle slippa hamna i den situation som vi är i nu. Men annonstappet de senaste två tre månaderna har varit mycket större än någon räknat med, säger Gabriella Mohoff.
Annonsintäkterna för svenska nyhetsmedier befinner sig i fritt fall. Institutet för reklam- och mediestatistiks prognos är en minskning med 18 procent under 2023 och ytterligare tapp under nästa år. Om prognosen stämmer kommer var fjärde annonskrona att ha försvunnit på två år.
Vad gör journalistklubben?
– Dels pratar vi med medlemmar och försöker stilla oron, dels måste vi fräscha upp minnet och kunskaperna – eftersom det är nya Las som gäller nu.
Stampen Medias vd Johan Hansson säger till P4 Väst att man behöver ta ner lönekostnaderna och att antalet anställda kommer att påverkas. Han uppger för Dagens Media att annonsintäkterna minskade med tio miljoner kronor under i augusti jämfört med augusti 2022, motsvarande 200 månadslöner.
När Journalisten når Johan Hansson på fredagseftermiddagen bekräftar han att annonstappet i augusti var på tio miljoner kronor.
– Det är ett stort tapp, men då ska det sägas att augusti 2022 var en bra annonsmånad, eftersom det var valrörelse. Det handlar dock om ett stort tapp på flera miljoner kronor även om man räknar bort valannonseringen, säger Johan Hansson.
Så ni behöver inte säga upp 200 personer?
– Nej, det var en siffra jag använde för att visa på storleken på intäktsminskningen.
Under stormötet ska du ha sagt att intäkterna är så små att ni snart behöver tulla på sparkapitalet för att betala lönerna. Stämmer det?
– Jag sa någonting i den andan, men det kommer inte att hända. Vi går fortfarande med vinst men behöver minska våra kostnader. Det är ett dramatiskt tapp och vi ser inte att det kommer att vända uppåt.
Hur många tjänster kommer att försvinna?
– Det kan jag inte svara på idag.