Svalt intresse för SJFs servicebolag
Av de 1 800 frilansmedlemmarna i Journalistförbundet har fram till nu ungefär 300 sagt ja till att gå med i det beslutade servicebolaget, medan 200 sagt nej. Nästa vecka får de som inte hört av sig ytterligare en chans att ta ställning.
Av de 1 800 frilansmedlemmarna i Journalistförbundet har fram till nu ungefär 300 sagt ja till att gå med i det beslutade servicebolaget, medan 200 sagt nej. Nästa vecka får de som inte hört av sig ytterligare en chans att ta ställning.
FACKLIGT Efter årsskiftet startar SJF ett servicebolag för frilansar. Alla frilansar som väljer att bli medlemmar i bolaget erbjuds skräddarsydda tjänster för frilansare, exempelvis:
Gratis telefonrådgivning med tillgång till experter
Inkassoservice
Försäkringspaket
Kurser och seminarier till rabatterade priser.
Efter årsskiftet startar den första kursen för bolagets medlemmar, en webbredaktörskurs.
Servicebolaget har tillkommit efter lång tids missnöje med SJF bland frilansarna.
– I åratal har jag hört ett stort antal frilansar beklaga sig över att förbundet inte gör något för oss och jag har själv varit en av dem, säger frilansen Cecilia von Melen.
– Nu kommer den service så många har längtat efter. Jag har ändå knappt hört någon positiv kommentar från några frilansjournalister.
Den som vill bli medlem i servicebolaget får lägre förbundsavgift men får betala en avdragsgill avgift till bolaget.
–Avdragseffekten gör att det inte blir någon merkostnad. Ett undantag gäller vissa frilansar med a-skatt som kan få något högre kostnader, uppger frilansen Ann-Marie Schröder, medlem i den arbetsgrupp som lägger upp servicebolagets verksamhet.
En av de journalister som anslutit sig är Nilla Westin.
–Som frilans är man utsatt. Det är praktiskt att få hjälp och rådgivning genom ett servicebolag. I första hand vill jag ha hjälp med avtal och utbildningar. Att verksamheten är anpassad just för frilansar är förstås ett plus.
Bernt Andersson har sagt nej till medlemskap i servicebolaget.
–Jag har en billig och bra revisor som sköter det ekonomiska och juridiska. Hade jag inte revisor skulle jag nog sköta de delarna själv.
Många frilansar är irriterade över att de automatiskt ansluts till servicebolaget om de inte uttryckligen säger nej. Motiveringen är att bolaget inte kan starta om alla avvaktar med att gå med för att se hur verksamheten utvecklas.
–Det här var enda möjligheten att snabbt komma igång, det var ett kongressbeslut, säger Ann-Marie Schröder.
Servicebolaget ska ledas av en styrgrupp där majoriteten är frilansar. Hittills är det ungefär 50 procent fler frilansar som sagt ja till servicebolaget jämfört med antalet som sagt nej. I den grupp som avstår finns många pensionärer.
Vad händer då om väldigt många backar ur?
– Det ska mycket till för att inte bolaget ska startas. Hela vår inriktning är att det ska komma igång, säger Magnus Lindström, sektionschef på SJF.