SvD-chefen om bankkrisen: ”Vi journalister har ett ansvar att förklara hur systemet fungerar”
Kollapsen av Silicon Valley Bank och bankräddningen av Credit Suisse har skapat febril aktivitet hos ekonomijournalister och många källor vill få ut sin version. ”Det gäller att hålla huvudet kallt”, säger Louise Andrén Meiton, chef för SvD Näringsliv.
Schweiziska storbanken UBS köpte upp rivalen Credit Suisse i helgen. Tidigare i mars fick Silicon Valley Bank problem och kollapsade. Det är minst sagt bråda dagar för ekonomijournalisterna som talar om en kris på finansmarknaden och gärna gör jämförelser med bankkrisen 2008.
Hur tänker du som journalist och chef för SvDs Näringsliv för att undvika att spä på krisstämningen och fortsätta vara opartisk och pedagogisk?
– Det handlar om att hela tiden följa nyhetsläget, fatta aktiva beslut och prioritera. Vi talar mycket om att både kunna vara snabba med det senaste, men också att våga nörda ner oss i avgörande detaljer – som exempelvis AT1-obigationer, och samtidigt tidigt påbörja mer fördjupande texter, säger Louise Andrén Meiton.
Hon betonar att det är viktigt att söka olika källor.
– Det finns många som vill nå ut med sin version. Då gäller det att hålla huvudet kallt och inte bara prata om vad de säger utan också varför de säger det.
Går det att dra paralleller till tidigare bankkriser, eller ska man vara försiktig med det?
– Det går absolut att dra paralleller. Varje kris är olika i detaljerna men det finns stora likheter i hur de olika aktörerna agerar. Under varje bankkris är helgerna den tid som de viktiga besluten tas, för då finns ett andrum eftersom börserna håller stängt. Beskedet om UBS och Credit Suisse kom på söndagen.
– Det finns också en annan likhet med finanskrisen 2008, i det att banker lever som globala spelare men dör nationellt. Credit Suisse fanns världen över men det var Schweiz centralbank som fick reda ut allt.
Om det finns det en risk att medierna skrämmer upp marknaden och bidrar till bankrusning, svarar hon både ja och nej på.
– Om vi tar Silicon Valley Bank så är min bild att det snarare var investerare som skrämde varandra, inte minst via Twitter. Och man ska komma ihåg att det ju är bankernas risktagande som skapat problemen i första början, inte medierna.
Men hon tycker samtidigt att journalister har ett ansvar att förklara hur systemet fungerar.
– Det går väldigt fort att göra en bankrusning när pengar kan flyttas med några klick på mobilen. Det krävs inte längre en fysisk kö utanför en bank. Därför har vi ett ansvar att förklara hur systemet fungerar, och viktiga delar som insättningsgarantin.
Nina von Koch
Fotnot: En bankrusning är en situation då många människor tappar förtroendet för banksystemet och försöker ta ut sina pengar samtidigt.