SvD ökade resultatet – Aftonbladet gick med förlust
Trots ett kraftigt intäktstapp på annonssidan under coronapandemin ökade Svenska Dagbladet rörelseresultatet med 34 procent till 59,2 miljoner kronor. Aftonbladets rörelseresultat blev negativt.
De två Schibstedtidningarnas olika affärsmodeller påverkades olika av coronapandemin.
SvD ökade de digitala prenumerationsintäkterna med 36 procent under 2020, samtidigt som prenumerationsintäkterna från papperstidningen låg något högre än 2019, uppger Schibsted i ett pressmeddelande. SvD tog emot coronastöd på sammanlagt 24 miljoner kronor, vilket enligt Schibsted inte kompenserar för annonstappet under året. Omsättningen ökade med en procent jämfört med 2019.
Aftonbladet hade ett negativt rörelseresultat om 33 miljoner kronor 2020, vilket delvis förklaras av en engångskostnad om 34 miljoner i avgångsvederlag för de 33 anställda som lämnade tidningen i samband med sparpaketet för ett år sedan.
Samtidigt minskade Aftonbladets omsättning med sju procent, eller 114 miljoner kronor under 2020, bland annat på grund av minskad pappersupplaga och lägre annonsintäkter. Aftonbladet tog emot coronastöd om 17,2 miljoner kronor 2020.