Svensk Damtidning vägrar lyda TRK
Textreklamkommittén uppmanar Svensk Damtidning att stoppa produktreklam på redaktionell plats.Det närmast unika har inträffat att tidningen vägrar.
Textreklamkommittén uppmanar Svensk Damtidning att stoppa produktreklam på redaktionell plats.
Det närmast unika har inträffat att tidningen vägrar.
Textreklamkommittén (TRK) har fällt Svensk Damtidning för ett vimmelreportage där en bok lanserades. På nio foton visades kändisar, bland annat två journalister, som håller upp boken.
TRK menar att en tidning självklart kan rapportera om kommersiella evenemang men att produkten i det här fallet var överdrivet exponerad.
Svensk Damtidnings ansvarige utgivare Karin Lennmor har svarat att hon inte bryr sig om fällningen.
— Något sådant är mycket ovanligt, säger Eric Castegren, t f sekreterare i TRK.
Några egentliga sanktionsmöjligheter har inte TRK men fallet ska upp i Pressens Samarbetsnämnd.
Karin Lennmor säger att hon är emot textreklam men menar att det var riktigt att visa så många bilder av boken.
— Det fanns en journalistisk tanke bakom, nämligen att åstadkomma en upprepningseffekt. Det kommer vi att fortsätta med om det är journalistiskt motiverat.