Svenska poddbolag går ihop om svensk version av Londongrad
Poddbolagen Naudio och Third Ear Studio går samman i produktionen Londongrad, en svensk adaptation av en brittisk podd om ryska oligarker som köper upp tidningar och påverkar lagstiftning. ”Det är en trend vi ser att framgångsrika poddar letar sig utanför sina hemländer”, säger Naudios Mark Malmström Fast.
Londongrad handlar om de ryska oligarkerna Evgeny och Alexander Lebedev, som genom uppmärksammade fester skapat kontaktnät i Storbritannien som de sedan använt i politiska syften. De köper upp brittiska tidningar som The Independent och får till och med inflytande över brittisk lagstiftning.
Bakom Londongrad står det brittiska produktionsbolaget Tortoise Media, som nu sålt rättigheterna till en svensk adaptation till Third Ear Studios och Naudio. Producent är Martin Johnson, ansvarig utgivare på Third Ear Studio.
Mark Malmström Fast är innehållschef på Naudio. Han säger att Naudio och Third Ear Studios, som båda är anslutna till det medieetiska systemet, har en samsyn om vad som är bra journalistik.
– Det vore konstigt om vi inte samarbetade när tillfällen som de här dyker upp.
Är det en ren översättning ni gjort?
– Det är inte en ren översättning utan vi har gjort en del förändringar för att anpassa den till en svensk publik. Originalet är ju gjort av britter för en brittisk publik så det föll sig naturligt att vi måste anpassa historien så att den svenska publiken förstår varför den är relevant även här.
– Det är Tanvir Mansur och Martin Johnson på Third Ear Studio som skapat den svenska adaptionen och de har till exempel skrivit om inledningen för att ge berättelsen en mer svensk kontext. Sedan har vi även bytt ut en del nyhetsillustrationer till svenska och ändrat i detaljer för att göra det mer svenskt och mindre brittiskt.
Är det här början på ett större internationellt samarbete för er, eller den svenska poddvärlden i stort?
– Det är en trend vi ser att framgångsrika poddar letar sig utanför sina hemländer. Spotify gör till exempel formatet Sekter som från början är en amerikansk podd som heter Cults och Uppgång och fall har tidigare gjort en adaption på podden The Dropout.
– Jag som jobbar med att beställa poddar får ganska ofta förslag på adaptioner av utländska format och titlar, men det mesta passar inte vår profil. Tortoise Media är ett otroligt spännande mediehus som vi haft kontakt med ganska länge och som gör högaktuella granskningar på nyskapande sätt, så när möjligheten att ta en av deras titlar dök upp kändes det helt rätt att köra.
Tror du att ni kommer att samarbeta mer med Tortoise?
– Tortoise är lätta att samarbeta med så förhoppningsvis kan vi göra mer saker framöver, men det är för tidigt för att säga något om. Just nu är vi bara glada över att ha tagit hit Londongrad.