Gå direkt till textinnehållet

Svenska TV-branschen fortsatt stark

Intäkterna för den svenska TV-branschen fortsatte öka förra året. Traditionell TV och webb-TV hade sammantaget intäkter på nästan 24 miljarder kronor 2017.

Det konstaterar analysföretaget Mediavision i sin årsanalys.

Tillväxten finns framför allt på webb-TV-sidan, som enligt företaget växte med 20 procent på intäktssidan 2017. Undantar man public service utgör webb-TV nu nästan en fjärdedel av TV-marknadens omsättning, skriver Mediavision.

Tillväxten i både tittande och omsättning kommer främst från prenumerationsbaserade tjänster som Netflix, Viaplay och C More.

Annons Annons

Och trenden väntas fortsätta, enligt Mediavisions prognos, parallellt med sjunkande tittande på traditionell TV:

”Trots att 2018 är ett år med stora TV-evenemang som OS och fotbolls-VM, förutspås konsumtionen av traditionell TV att backa ytterligare sex procent jämfört 2017.”

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler