Svenskar ser mer på TV
Svenskarna tittar allt mer på TV. Under 2009 såg svenskarna i genomsnitt på TV i två timmar och 46 minuter en genomsnittlig dag. Tio år tidigare såg svensken två timmar och 23 minuter på TV.
En anledning till att svenskarna ser mer på TV beror på att vi fått fler TV-kanaler, säger Pontus Bergdahl VD för MMS till Sydsvenskan. En annan orsak kan också vara att yngre män åter har börjat se på TV efter att nedladdningslagen Ipred infördes i april 2009.
Forskning visar att äldre ser mer på TV och efter hand som befolkningen blir äldre ökar också TV-tittandet. Pontus Bergdahl tror att lågkonjunkturen också kan ha spelat in, att folk stannade hemma och såg på TV.
Sydsvenskan refererar till en intervju i mars med TV-forskaren Jakob Bjur vid Göteborgs universitet som menar att det ökade TV-tittandet beror på att restriktionerna för TV-reklam blivit färre. Tittarna måste helt enkelt sitta längre framför TVn för att se klart en film.