Sveriges Radio drar kraftigt ned sin närvaro på Twitter
Sveriges Radio stänger nästan alla sina konton på Twitter. Beslutet hänger dock inte ihop med Twitters märkning av SR som ”Publicly-funded media”.
Som Dagens Nyheter rapporterat märker sociala medier-plattformen Twitter nu SVT, Sveriges Radio Ekot och Utbildningsradions konton på plattformen som ”Publicly-funded media”, det vill säga ”offentligt finansierade”.
Det har lett till att UR ser över sin närvaro på plattformen, och SVT kallar Twitters agerande ”högst oroväckande” rapporterar DN.
Tidigare den här månaden märktes amerikanska NPR och brittiska BBC på samma sätt, vilket ledde till att NPR lämnade Twitter.
SR har nu landat i att helt sluta vara aktivt på plattformen, samtidigt som företaget stänger ned en rad av sina konton där.
I ett blogginlägg förklarar Christian Gillinger, sociala medier-ansvarig på SR, att beslutet grundas i att Twitter förändrats och blivit mindre viktigt för SR de senaste åren och att bara sju procent av svenskarna är på Twitter.
Att Twitter minskat sin personalstyrka dramatiskt har också påverkat SRs beslut, som tror att företagets kapacitet att hantera falska konton, desinformation, hat och hot kan minska.
”Frågan har också dykt upp om hur vi ser på att Ekot-kontot nu av Twitter märkts som “Publicly funded-media". Det tycker inte vi är några konstigheter, utifrån hur definitionen ser ut just nu, så är det en korrekt beskrivning av hur Sveriges Radio finansieras”, skriver Gillinger.
Ekot kommer att ha kvar ett konto på Twitter, men det kommer inte att vara aktivt. Även Sveriges Radios huvudkonto kommer att finnas kvar.
SVT har inte tagit något nytt beslut om sin närvaro på Twitter, uppger presschef Camilla Hagert för Journalisten:
– Vi planerar inte att inaktivera SVTs företagskonto likt SR och Ekot, men Twitters utveckling är problematisk på flera sätt och vi diskuterar hur vi ska förhålla oss.