Gå direkt till textinnehållet

SVT fällt för gynnande av varumärke

Granskningsnämnden har fällt tre inslag i Sveriges Television där varumärken framhävdes. SVT riskerar att få betala en särskild avgift på 200 000 kronor

I Melodifestivalen hade en artist en tröja med ett varumärkes logotyp på och i SVT Nyheter Dalarna gynnades ett sportvarumärke och en hotellanläggning under en intervju med en artist.

Vidare ansåg Granskningsnämnden för radio och TV att ett antal klädmärken gynnades i ett inslag i Go’kväll, som handlade om hållbar klädproduktion. Detta eftersom klädmärkena nämndes vid namn och beskrevs i positiva ordalag.

På grund av de tre överträdelserna riskerar SVT att få betala särskilda avgifter om totalt 200 000 kronor.

Annons Annons
Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler