SVT får böta för skidåkarinslag
”SVT borde ha haft möjlighet att minska varumärkets exponering". Det konstaterar Förvaltningsrätten om det inslag med en skidåkare som sändes i Sportspegeln. SVT får nu böta 50.000 kronor.
Det är på Granskningsnämndens begäran som Förvaltningsrätten tar upp ärendet. I ett GRN-beslut från den 2 februari 2015 fälldes också SVT för otillbörligt gynnande av kommersiella intressen. Nu får SVT alltså 50 000 kronor i böter av Förvaltningsrätten för exponering av varumärken på medverkandens kläder.
”Anser att det aktuella varumärket ges ett relativt stort utrymme i inslaget. Varumärket syns vid flertalet tillfällen utspritt under hela inslagets längd. Logotyperna på hjälm och tröjor är stora och har i flera fall en central placering i bilden. Varumärket är även exponerat under en förhållandevis lång tid”, skriver Förvaltningsrätten i domen.