SVT: Lättare tilltal ökade nyhetspubliken
Jan Axelsson, chef för SVTs nyhetsredaktion, pekar ut Rapports tilltalsprojekt som avgörande för Rapports höjda tittarsiffror det senaste året. (Bild: Jan Axelsson, chef för SVT NoS-redaktion. Foto: SVT, Bakgrundsfoto: Lars-Gunnar Gustafsson)
Senaste året har Rapports tittarsiffror haft en svagt stigande andel. De dagliga tre sändningarna har stigit med mellan 40 000 och 50 000 tittare idag i jämförelse med hösten 2008. Huvudsändningen 19.30 har över en miljon tittare och är Sveriges största nyhetsprogram. Aktuellt har däremot tappat tittare.
Jan Axelsson, chef för SVT Nyheter och Samhälle, är nöjd med siffrorna och tror att de har en speciell anledning:
– Med dagens TV-konkurrens är det en framgång att behålla och öka publiken något. Huvudskälet till att vi lyckats med det tror jag vi kan tacka vårt tilltalsprojekt för.
Vad innebär tilltalsprojektet?
– Under ett år har Rapport jobbat metodiskt med vårt tilltal och ordvalet i våra nyheter. Vi har gått igenom hur nyheterna presenteras, och försökt se när vi har för svårt språk eller när språket varit präglat av byråkratsvenska. Det har varit mycket uppskattat hos publiken, säger Jan Axelsson.
– Vi försöker vara mindre monumentala. Den nya grafiken bygger också på det där, en lättare presentation.
Niclas Brunell, nytillträd ansvarig koordinator för tilltalsprojektet, berättar om arbetet:
– Varje redaktion har en ansvarig för att tilltalsarbetet drivs vidare, genom föredrag, seminarier och och fortlöpande samtal på redaktionerna. Det finns ett enormt engagemang för projektet och gensvaret har varit alldeles fantastiskt. Tittarundersökningarna har gett extremt höga betyg på hur vi arbetar, säger han.
Enligt SVT handlar konkurrensen om tiden framför allt om konkurrens från andra kanaler och underhållning, inte andra nyhetsprogram.