Gå direkt till textinnehållet
SVTs nyhetsdirektör Anna Careborg.
Foto: Malin Hoelstad

SVT och UR nyhetssatsar på den svåraste målgruppen – tonåringar

I höst lanserar SVT och UR ett nyhetserbjudande som riktar sig mot unga. ”Vi kan ju inte ge upp bara för att det är en svår målgrupp”, säger SVTs nyhetsdirektör Anna Careborg.

Från och med i höst kommer en gemensam redaktion för SVT och UR att publicera dagliga nyheter direkt till tonåringar och göra ett aktualitetsprogram på veckobasis för högstadiet och gymnasiet. Dessutom kommer olika fördjupande reportage att publiceras varje vecka. Innehållet ska rikta sig till 13-19-åringar.

Den nya satsningen presenterades i torsdags som ”Lilla Aktuellts storasyskon”. För SVT ligger fokus på digitala publiceringar, medan UR kommer att paketera innehållet i program som ska kunna användas i klassrum.

– Vi hoppas att det här samarbetet verkligen ska kunna nå de här otroligt svåra målgrupperna. Med tanke på att det finns så oerhört mycket desinformation i omvärlden, inte minst med AI-utvecklingen, så är det extra viktigt med verifierade och opartiska nyheter som tonåringar kan lita på, säger SVTs nyhetsdirektör Anna Careborg.

Det har genom åren gjorts mängder av försök att nå ut med nyheter till tonåringar men allt har stupat eftersom de är så flyktiga. Hur ska ni lyckas?

– Det finns stor inspiration att hämta i Lilla Aktuellt och hur de idag jobbar med att nå sin målgrupp. Det kommer nog att bli något av en testmiljö. Det här är en ny generation av nyhetsanvändare som vi möter, och de tar till sig nyheter på andra sätt än äldre generationer. De ställer andra krav på nyhetsförmedlingen och konkurrensen om deras uppmärksamhet är stenhård. Jag tänker att det här också kommer att bli viktigt för hela nyhetsverksamheten på SVT, i takt med att den här gruppen blir äldre. Vi kan ju inte heller ge upp bara för att det är en svår målgrupp.

Men vad är det för innehåll som ska locka 16-åringar?

– En av de vanligaste frågorna Lilla Aktuellt får från tittarna är: ”Stämmer det här?” De som ännu inte skaffat sig etablerade nyhetsvanor och möter information i sociala medier vill veta vad som är sant, och vänder sig till Lilla Aktuellt. Jag tror att verifiering kommer att bli viktigare för alla, inte minst ungdomar.

– Vi befinner oss i ett intressant skifte med deepfakes och desinformation. Ta till exempel de falska bilderna på helikopterkraschen där Irans president dog häromveckan – att dessa bilder florerade i sociala medier var inte anmärkningsvärt, däremot att AP och TT också spred dem. TT uppgav i sin rättelse att de litar på de stora nyhetsbyråerna och inte har någon personal som granskar alla bilder. Det är talande. Vi kommer att få se så mycket desinformation att den bärande frågan kommer att bli: ”Vem kan jag lita på?”

Så ni ska locka 16-åringar med verifieringar? Det har nog inte provats förr i alla fall.

– Det kommer nog att vara en del av nyhetsarbetet i alla fall, att komma målgruppen nära och svara på deras frågor.

Och hur ska ni arbeta med formen? Blir det sjusekundersklipp på SVT Play?

– Det finns förutfattade meningar om hur ungdomar – och vuxna – använder medier. När smarttelefonen kom var det ingen som trodde att folk skulle konsumera långa journalistiska fördjupningar i mobilen. Men folk kan ju lägga timmar på att läsa i mobilen. Hur formatet blir är något den här redaktionen också ska jobba med.

Finns det något namn på projektet eller programmet än?

– Nej, det kommer den här redaktionen också att få arbeta fram. Och när det gäller SVT kan det helt enkelt bli så att SVT Nyheter kommer att stå som avsändare, det är inte säkert att det blir ett eget program. Vi fokuserar på digitala publiceringar, framför allt på våra egna plattformar, men sen kan det förstås bli aktuellt att nå målgruppen genom externa plattformar.

Så det kommer inte att dyka upp ett ”Mellanstora Aktuellt” i tablån i höst?

– Haha, vi har inte satt några format ännu men primärt kommer publiceringen ske i våra digitala kanaler.

Fler avsnitt