SVT vill ha tittarombudsman
Sveriges Television vill inrätta en tittarnas ombudsman. Ombudsmannen ska vara en länk mellan tittarna och SVT och förmedla synpunkter från tittarna till ansvariga på företaget.
Sveriges Television vill inrätta en tittarnas ombudsman. Ombudsmannen ska vara en länk mellan tittarna och SVT och förmedla synpunkter från tittarna till ansvariga på företaget.
Enligt förslaget ska ombudsmannen även självständigt granska och analysera SVTs utbud och före tittarnas talan.
Den 27 februari ska utredningen om en tittarombudsman vara klar och presenteras för ledningen.
TV4 har sedan två år tillbaka en tittarombudsman som sitter med i Nyhetsmorgon, svarar på tittarnas frågor i telefon och på kanalens hemsida.
– Det har varit intressant för både oss och tittarna att ha en ombudsman. Därför har vi beslutat att fortsätta med det, säger Mona Björklund, informationsdirektör på TV4.
pj@journalisten.se