Gå direkt till textinnehållet

SVTs nya sportchef Max Bursell: ”Jag kommer inte med en ny inriktning”

Som ny sportchef hoppas Max Bursell styra SVT in i en framtid där de blir än starkare digitalt, samtidigt som man behåller sin bredd. Men han är inte intresserad av att berätta vad de betalade för OS.

Max Bursell har jobbat på SVT i 20 år. Han började som reporter, men har de senaste sju åren varit projektchef på SVT Sport, ansvarig för SVTs livesända evenemang.

Nu ska han alltså basa över Sveriges största sportredaktion.

– Det känns fantastiskt kul och spännande, jag känner mig ödmjuk inför uppdraget och har på nära håll kunnat följa vad jobbet innehåller. Det är ett brett spektra av uppgifter och jag har haft förmånen att testa på som tillförordnad nu under några månader (efter Åsa Edlund Jönsson red.anm). Det känns utmanande och spännande, säger Max Bursell.

Annons Annons

Vad är det som är utmanande?
– Att vi ska göra så mycket olika saker. Vi gör evenemang och ska bevaka så många sporter vi bara kan eftersom vi är till för hela svenska folket. Vi sänder i broadcast samtidigt som vi ska bli ännu starkare digitalt, det är ett brett uppdrag i en tid när konkurrensen om folks tid är tuffare än någonsin.

Hur kommer användarna märka att du har tagit över SVT Sport?
– Det ett lagarbete vill jag först säga, och jag tycker på många sätt att vi har en bra inriktning som det är nu som handlar om att klara av förflyttningen till online samtidigt som vi ska upprätthålla ett bra utbud i broadcast. Det handlar om att utnyttja kraften i det vi har med en sportdel och en evenemangsdel, sajten, appen, och samtidigt en stark rättighetsportfölj för livesport. Jag kommer inte med en ny inriktning, men det ska vara tydligt vad det är vi ska ägna oss åt, hoppas jag.

Ni har ju rättigheterna till OS från år 2026. Hur viktigt var det för SVT Sport att ni löste det?
– Det är ett av de högst värderade evenemangen hos publiken och vi vill både ha en bredd och kunna samla svenska folket vid de största evenemangen, det är en del av vår strategi.

Är det verkligen rimligt att lägga så mycket pengar på det?
– Med tanke på att ungefär hälften av svenska folket är intresserade av att titta på sport så är det rimligt att den bästa sporten är en naturlig del av vårt utbud. Diskussionen kring pengar, där har vi valt att inte berätta vad det kostar. Men det har kommunicerats tydligt att affären kunde göras på ett sätt att vi inte ska skära ned på övrigt utbud. Då anser jag att det är rimligt och önskvärt att vi sänder OS utifrån vårt uppdrag.

Vad är anledningen till att ni inte berättar vad det kostar?
– Det är en affärsuppgörelse med en annan part, och det är inte möjligt för oss att göra.

Fler avsnitt