SVTs sponsring ifrågasätts
När den förlängda remisstiden för utredningarna om public service inför nästa tillståndsperiod gick ut i torsdags hade mer än 100 remissvar inkommit. En av de frågor som tas upp av en rad remissinstanser är villkoren för sponsring och indirekt sponsring i Sveriges Television.
När den förlängda remisstiden för utredningarna om public service inför nästa tillståndsperiod gick ut i torsdags hade mer än 100 remissvar inkommit. En av de frågor som tas upp av en rad remissinstanser är villkoren för sponsring och indirekt sponsring i Sveriges Television.
I betänkandet föreslås inga större förändringar på områdena, även om SVT uppmanas ”visa restriktivitet” när det gäller den direkt sponsringen. Avtalen när det gäller indirekt sponsring ska också göras tillgängliga för Granskningsnämnden i fortsättningen.
Flera tunga remissinstanser går dock betydligt längre: både TCO och Konkurrensverket vill stoppa sponsringen helt, för att SVTs trovärdighet inte ska skadas, medan Konsumentverket manar till stor försiktighet när det gäller sponsringen.