Gå direkt till textinnehållet

Sydsvenskan testar mobila nyheter

Som första svenska dagstidning har Sydsvenskan under sommaren testat en tjänst som distribuerar nyheter och information via mobiltelefonen.

Som första svenska dagstidning har Sydsvenskan under sommaren testat en tjänst som distribuerar nyheter och information via mobiltelefonen.

– Vi har fått en otrolig respons, och även om vi inte gjort utvärderingen än kan vi se en klar tendens: främst efterfrågas lokala nyheter och sport, säger Stefan Mossberg, projektledare på Sydsvenskan.

Sydsvenskan testar både funktionaliteten och vilken typ av innehåll som användarna kan tänkas vara intresserade av. Erfarenheterna ska utvärderas i september.

Annons Annons

Är det inte väl djärvt att satsa på en sådan här typ av medietjänst så snart efter att marknaden för IT och nya medier dödförklarats?

– Satsningarna under IT-boomen var alltför tidiga och optimistiska. Det är först nu man kan skönja en större mognad och en grogrund för den här typen av tjänster, fortsätter Stefan Mossberg.

Systemet med Instant News har utvecklats av Teknik i Media, och Sydsvenskan har för avsikt att försöka hitta finansiering av tjänsten via paketlösningar som främst riktar sig mot tidningens befintliga prenumeranter.

Hur är det med upphovsrätten, innebär detta inte komplikationer?

– Nej, vi har inte mött sådana hittills i alla fall, säger Stefan Mossberg.

Enligt Stefan Mossberg är Instant Messaging en av dagstidningsbranschens nya modeord, och Sydsvenskan bedömde det som viktigt att vara först på den svenska marknaden för att samla erfarenheter och ha initiativet om tjänsten får ett snabbt och brett genombrott.

pf@sjf.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret