Tas över av annonsblad Karlstads-Tidningen lockar journalister
I morgon fredag tar annonstidningsbolaget HM Media över driften av anrika Karlstads-Tidningen. Tidningen har redan en nätupplaga och i höst ska avhoppade journalister från Värmlands Folkblad förändra papperstidningen.
I morgon fredag tar annonstidningsbolaget HM Media över driften av anrika Karlstads-Tidningen. Tidningen har redan en nätupplaga och i höst ska avhoppade journalister från Värmlands Folkblad förändra papperstidningen.
I drygt ett år har 121-åriga Karlstads-Tidningen samarbetat med annonstidningsbolaget HM Media som ger ut gratistidningar som Newz, Värmlands Affärer, Värmlands Bilaffärer och Turist i Värmland.
Ändå har tidningen tappat i upplaga. Helårssiffrorna för 1999 stannade på 3 100 ex.
– Vi har tappat läsare varje år sedan 1992, men nu ska vi göra något åt det, säger Karlstads-Tidningens VD Lars Risel.
På bolagsstämman fredagen den 9 juni beslutar de nuvarande ägarna, folkpartiet i Värmland, att lägga över driften av tidningen i ett nytt bolag.
Det är Karlstads-Tidningens Drifts AB som till 91 procent ska ägas av HM Media. Resten ägs av folkpartiet som också ska kontrollera bolaget med en rösts övervikt.
– Vi har ett avtal som säger att vi ska ha en ny stämma om vi gör något vidlyftigt ekonomiskt eller publicistiskt, säger Björn Hallin som äger HM Media.
När han kom in i bilden för drygt ett år sedan oroades personalen för att KT skulle bli en annonstidning, precis som bolagets övriga titlar.
I augusti tillträder Eva Dahl som ny chefredaktör. Hon har bevakat Karlstad i tjugo år för sin nuvarande arbetsgivare Värmlands Folkblad.
– Vi ska förstås vara en tidning som görs enligt pressetiska regler. Annars skulle jag aldrig ta det här jobbet, säger hon.
Björn Hallin har tidigare varit såväl arbetskamrat som klubbordförande på Värmlands Folkblad. Han ser inte längre samma oro inför annonstidningspengar bland andra journalister i Värmland som han sett förut.
– Vi har folk som söker sig till oss från både VF och NWT, så jag tror att vi har ganska bra rykte, säger han.
Samtidigt med Eva Dahl börjar en redigerare från VF. Ytterligare en journalist från tidningen har gått till HM Media, vars samtliga annonssäljare rekryterats från den stora tidningen i stan, Nya Wermlands-Tidningen.
– Vi har fler där som vill ha jobb. Det kan ju bero på att det inte är så roligt att jobba som journalist på VF eller som annonssäljare på NWT, säger Björn Hallin.
Särskilt Värmlands Folkblad har förlorat många journalister på senare tid. På ungefär ett år har ett tiotal slutat.
Men Eva Dahl hänvisar inte till dålig stämning eller nedskärningar.
– Jag tyckte det lät spännande att få jobba med en tidning med det oöverträffade namnet Karlstads-Tidningen, i ett skede när det händer så mycket, säger hon.
Det som hänt hittills är att KT gått ut på nätet med snabba nyheter, via en portal som ägs av en avhoppare från NWT-koncernen. Det är Lokaltidningen.net, där Sten Slottners bolag Bro Media står för tekniken och Karlstads-Tidningen för innehållet.
De första veckorna har nättidningen haft en övervikt av polisnyheter av typen ”Olycka med hästtransport på morgonen” och ”Drogpåverkad vid ratten”.
– Men den ska utvecklas efterhand. Vi ville i gång så snabbt som möjligt eftersom vi hörde rykten om att 24timmar.se skulle starta här, säger Björn Hallin.
Vad höstens omgörning ska resultera i vill han inte säga. Ett annat rykte säger att KT ska försöka sig på söndagsutgivning för att komplettera Karlstads två sexdagarstidningar.
– Det vill jag inte kommentera, men vi funderar på hundra olika saker så det klart att det är något vi tittar på, säger han.
KT tar inte bara över journalister från VF. Civiltryckeriet säljs den första juli till KT-ägda City-Tryck, mot att VF får provision och nio procent av aktierna i City-Tryck.