Gå direkt till textinnehållet

Teaterkritikern Cecilia Djurberg: ”Arvodena är en ödesfråga för kritiken”

Många teaterkritiker är inblandade i Scenkonstbiennalen som startar imorgon, 30 maj.  – Biennalerna känns i hög grad som en branschfest, säger kritikern Cecilia Djurberg.

Den 30-årsjubilerande Scenkonstbiennalen hålls i år i Stockholm. Festivalen vänder sig till både allmänhet och bransch och visar ”det bästa från Sveriges scener”. Cecilia Djurberg, teaterkritiker i Aftonbladet som också driver podden Kritcirkeln och är vice ordförande i Svenska Teaterkritikers Förening, kommer att vara där.

– Från mitt perspektiv brukar biennalerna i hög grad kännas som en branschträff, säger hon. 

Cecilia Djurberg kommer att delta som panelist i samtal under biennalveckan.

Annons Annons

– Jag ska bland annat prata om mitt hat mot att alldeles för många böcker blir teater – även om det absolut också kan fungera ibland.

Som kritiker kan det vara svårt att få skrivuppdrag om biennalen eftersom föreställningarna som spelas oftast redan har recenserats. Många kritiker är också själva insyltade i programmet.

Att festivalen lutar sig tungt mot ideellt eller lågarvoderat arbete tycker Cecilia Djurberg är problematiskt och symtomatiskt.

– Arvodesfrågan är svårdiskuterad i kulturbranschen, många jobbar gratis. Jag önskar att man kunde lyfta den strukturella underfinansieringen av kulturen bättre. De låga arvodena påverkar inte minst återväxten av professionella teaterkritiker, så det är faktiskt en ödesfråga. 

Fler avsnitt