Gå direkt till textinnehållet

Tidernas journalistbluff tar plats på teaterscenen

Dramatikern och regissören Viktor Tjernelds pjäs Spegelmannen handlar om den fabricerande ex-journalisten Claas Relotius. ”Men djupast sett är det en berättelse om manipulation och källkritik”, säger Viktor Tjerneld.

I december 2018 avskedade den tyska prestigetidningen Der Spiegel sin stjärnreporter Claas Relotius, född 1985, efter att han avslöjats ha förfalskat intervjuer och intervjupersoner i ett stort antal reportage.
Dramatikern och regissören Viktor Tjerneld läste en notis om saken och blev fascinerad. Inte minst för att Der Spiegel redan då – rutinerna har dock skärpts sedan dess – hade en omfattande faktagranskningsapparat.

När Tjerneld en tid senare fick en fråga om att skriva en pjäs lät han Relotius hamna i huvudrollen. Med premiär ikväll sätts Spegelmannen nu upp på Uppsala stadsteater, efter att ha hyllats i Danmark. 

– Pjäsen handlar om Claas ­Relotius, men framför allt om historieberättande och vilken makt fiktion har, i en tid då politik blivit ett slags krig om narrativ, säger Viktor Tjern­eld.

Annons Annons

En central fråga för honom har varit varför så många köpte Relotius bluff och älskade hans artiklar, även efter att han avslöjats av kollegan Juan Morano fick Der Spiegel brev från läsare som ville att han fortsatte skriva trots allt. Tjerneld beskriver Relotius som en humanistisk röst, som gjorde läsaren ”hög på sin egen empati”.

– Världen blev lite svart och vit, och vacker. Han skriver om våra mest grundläggande känslor, barn som förlorar en förälder, historier lätta att relatera till.

I researcharbetet har han försökt läsa allt om och av Relotius för att få en någorlunda bild av vem han är. Han har också försökt ta kontakt med honom.

Fick du svar?
– Han kommer att delta på ett eller annat sätt i föreställningen.

Att skriva och sätta upp en pjäs som ligger dikt an mot samtiden och diskussionen om falska nyheter, källkritik och sanningsbegreppet, är i linje med Viktor Tjernelds konstsyn.

– Jag utgår ofta från något politiskt eller sociologiskt ­fenomen, som jag inte själv har ett svar på. Teater är ingen museal verksamhet.

Han hoppas att journalister ska gå och se Spegelmannen.

– Mitt mål är att den ska bli en journalistisk angelägenhet och diskuteras av framför allt de som skriver i reportage­genren.

Men det är ingen rak berättelse om Claas Relotius liv och gärning vi kan vänta oss. Tjern­eld pratar hellre om ­leken mellan sanning och fiktion. Han vill osäkra publikens verklighetsuppfattning.

– Intellektuellt sitter du inte säkert. Jag hoppas att ­föreställningen ska skapa frågetecken kring det vi trodde vi visste.

Fler avsnitt