Gå direkt till textinnehållet

Tidskrifterna tappade var tionde annonskrona 2020

Annonsraset under pandemin var större för tidskriftsbranschen än för annonsmarknaden i snitt.

Tidskriftsbranschens intäkter minskade med åtta procent under 2020, till 6,5 miljarder kronor, visar en sammanställning som Sveriges Tidskrifter gjort i samarbete med IRM. Annonsintäkterna sjönk med elva procent och ”övriga intäkter”, där eventverksamheten ingår, med 30 procent förra året.

Det procentuella annonstappet var större för tidskrifterna än för annonsmarknaden totalt 2020. Däremot ser det ut att finnas ett positivt trendbrott i läsarintäkterna, som behåller samma nivå som tidigare i stället för att minska.

– Det som är glädjande i statistiken är hur starkt prenumerationsaffären gått för många i branschen samt även hur de digitala annonsintäkterna inte bara hållit ställningarna utan också ser ut att öka 2021. Precis som de flesta andra medieslag drabbades även tidskriftsbranschen av de minskade annonsintäkterna i början av pandemiåret 2020. En viss återhämtning ägde rum i slutet av året, men tillsammans med att eventintäkterna sjunkit drastiskt under hela året blir konsekvensen tydlig, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, i en kommentar.

Annons Annons
Fler avsnitt