Tidskrifterna tappar läsarintäkter
Omsättningen för den svenska tidskriftsbranschen sjönk med fem procent under 2018, och hushållen lade åtta procent mindre pengar på tidskrifter jämfört med 2017.
Idag presenterade branschorganisationen Sveriges Tidskrifter för tredje året sin rapport ”Den svenska tidskriftsbranschen i siffror”. Undersökningen som har gjorts av IRM visar att antalet titlar är stabilt, runt 4 500, men att intäkterna för tidskriftsbranschen sjunker. Den summa svenskarna lade på tidskrifter sjönk med åtta procent till 825 kronor per år.
Jämfört med föregående år sjönk branschens omsättning 2018 med fem procent och landade på 7,6 miljarder kronor. Läsarintäkterna står för 50 procent av intäkterna, reklam för 37 procent och övrigt för 13 procent.
En förklaring till den minskade branschomsättningen som IRM lyfter fram är att 2018 för många stora förlag var ett omställningsår med omorganisationer.
En farlig slutsats att dra, menade bland andra Aller medias vd Bodil Ericsson Torp i panelen:
– Så här ser det ut. I min värld är tappet drivet av konsumentbeteendet, inte av omorganiseringar, sade hon.
Anna-Clara Welander som är chef för Lifestylegruppen inom Bonnier News, höll med.
– Det här är helt normala siffror. Vi vet alla att människor läser i sin mobil i stället för på papper, det är den utmaning som vi stora förlag står inför. Nu ska vi klara av att ta betalt för innehållet, det blir spännande, menade hon.
Alla i panelen var överens om att omställningen för att öka de digitala läsarintäkterna, som idag bara står för två procent av de stora förlagens läsarintäkter, måste snabbas på.
– Det är slående hur långsamma vi är när det gäller transformationen till de digitala läsarintäkterna. Huset brinner, sitt inte och vänta, manade Lars Grafström, kommersiell chef på Alma Talent, tidigare bland annat vd på Fokus.
Hans recept är att ”vara extremt relevant” för läsarna och bygga ett innehåll som läsarna vill betala för i digitala kanaler.
Unn Edberg, vd Vi Media, lyfte att det är den kvalitativa journalistiken, ”den man är mest stolt över”, som kan konvertera läsare till digitalt.
Samtidigt är papperstidskrifterna alltjämt den stora intäktskällan för branschen. 72 procent av omsättningen kommer fortfarande från print.
– Print är superviktigt för Aller media. Vi säljer massvis med tidningar och måste fortsatt ha ett relevant innehåll, sade Bodil Ericsson Torp.
Rapporten visar också att medlemstidskrifter är den vanligaste tidskriften i Sverige, med 28 procent av de totala titlarna. Den näst största kategorin är gratis- och kundtidskrifter, som utgör 25 procent av titlarna.
De stora tidskriftsförlagen, ett tiotal som har en omsättning över 75 miljoner kronor, har en högre andel läsarintäkter än branschen i stort. 69 procent av deras läsarintäkter kommer från prenumerationer.