Tidskriftsbranschen krymper
Spridningen av tidskrifters poddar ökar snabbt, men antalet tidskrifter minskar stadigt och annonsörerna flyr. Det visar en ny rapport från Sveriges Tidskrifter.
Tidskriftsbranschen krympte med fem procent under fjolåret, både intäkter från prenumeranter och annonsörer backade. Samtidigt ökade övriga intäkter något. Det visar en ny rapport från Sveriges Tidskrifter.
Om rapporten
Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, har på uppdrag av Sveriges Tidskrifter gjort en genomgång av tidskriftsbranschen. Som underlag används IRMs egna reklamstatistik, analys av register från Kungliga Biblioteket och Mediemyndigheten samt en enkät som IRM genomför.
I enkäten har 420 titlar tillfrågats och 201 har återkommit med svar, vilket ger en svarsfrekvens på 48 procent. Analysen är viktad för att kompensera för att större aktörer är vanare vid att delta och därför svarar i högre utsträckning.
Enligt IRM ska enkäten i kombination med övriga källor ge en rättvisande bild av tidskriftsbranschen.
Det är åttonde gången som rapporten görs.
Tidskriftsbranschen omsatte 6,6 miljarder kronor under 2023, jämfört med 7 miljarder 2022. Backar man bandet till 2016 omsatte branschen 8,3 miljarder. Print står för 76 procent av intäkterna och läsarintäkter för 51 procent. Läsarintäkterna minskade med 4 procent, men lite ljus tunneln är att de digitala intäkterna ökade med 23 procent till 370 miljoner kronor.
Samtidigt rasade annonsintäkterna med 11,4 procent, motsvarande 232 miljoner kronor. I ett pressmeddelande menar Sveriges Tidskrifters ordförande Kerstin Neld att konjunkturnedgång ligger bakom tappet.
– Branschen har precis som övriga medieslag drabbats av den negativa annonskonjunkturen efter de starka åren 2021 och 2022, säger hon.
Övriga intäkter, vilka bland annat är event och e-handel, ökade med fyra procent, motsvarande 30 miljoner kronor.
Enligt Sveriges Tidskrifter finns det drygt 4 000 tidskrifter i Sverige. Antalet har minskat under de senaste åren med cirka 100 titlar per år. Men digitaliseringar, sammanslagningar och minskning av utgivningstakten bromsar fallet. Uppskattningsvis jobbar 2 200 journalister på någon av dessa tidskrifter, och totalt 4 000 personer. Men antalet anställda krymper, 100 personer lämnade tidskriftsbranschen under förra året, och andelen journalister av de anställda har minskat.
Den tryckta utgåvan är fortfarande det som tidskrifterna får mest spridning av sitt innehåll med. Men den kategorin minskar. Även sociala medier minskar som distributionssätt. Samtidigt ökar spridningen i andra kanaler, framförallt för poddar vars spridning har fördubblats.