Trots lägre intäkter – Stampen Medias resultat 26 miljoner
Stampen Media redovisar ett resultat på 26 miljoner kronor (EBITDA) andra kvartalet 2023. Detta trots att intäkterna minskat med 4 procent och annonsmarknaden ser fortsatt dålig ut.
– Vi lyckas i stort kostnadskompensera intäktstappet framför allt genom lägre tryck- och papperskostnader. Annonsintäkterna fortsätter att vara utmanande och vi ser även att det är svårare att öka upplageintäkterna i takt med att fler och fler läsare går över till en digital prenumeration där vi har en lägre prisbild, säger Johan Hansson, vd Stampen Media, i ett pressmeddelande.
Motsvarande period förra året var resultatet för Stampen Media 27 miljoner kronor.
Nedgången på annonsmarknaden har fortsatt in i augusti månad och väntas fortsätta in i tredje kvartalet, vilket gör att koncernen kommer att behöva fortsätta se över sin kostnadstruktur, enligt Johan Hansson.
Fakta/Stampen Media
Stampen Media ger bland annat ut 14 prenumerade tidningar:
Alingsås Tidning, Bohusläningen, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Härryda-Posten, Kungsbacka-Posten, Kungälvs-Posten, Mark-Posten, ST-tidningen, Mölndals-Posten, Partille Tidning, Strömstads Tidning och TTELA samt gratistidningarna Alingsås Kuriren, Lerums Tidning, Melleruds nyheter och Nya Varbergsposten.
Totalt finns drygt 1 500 medarbetare i koncernen.