TU vill stoppa spelreklamsreglering
TU och Branschföreningen för onlinespel slår tillbaka mot regeringens planer på skärpta regler vid spelreklam från och med nästa sommar, som de menar drabbar journalistiken hårt.
I en debattartikel på Aftonbladet skriver TUs chefsjurist Per Hultengård och Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel, att Regeringens planer kan få stor påverkan på journalistiken.
”Konsekvenserna kan bli mycket allvarliga för tidningsredaktioners möjlighet att bedriva journalistiskt arbete, och det utan att vi har vunnit ett vitten i stärkt konsumentskydd på spelmarknaden”, skriver de.
De menar att spelbolag utan svensk spellicens hela tiden utmanar det spellicenssystem som riksdagen i bred enighet lanserade 2019.
Därför vill man inte att svensklicensierade spelbolag fråntas möjligheten att marknadsföra sig själva i traditionella medier.
”I dag ser vi att omkring 25 procent av omsättningen från onlinekasino läcker ut ur det svenska licenssystemet till aktörer som varken betalar skatt i Sverige eller lever upp till spellagens krav på konsumentskydd”.
Deras egna beräkningar visar att det rör sig om hundratals miljoner kronor som nyhetsredaktioner riskerar att förlora i intäkter om regeringen går vidare med sitt förslag.