Tufft och trångt för nytillskott
Svenska Dagbladet tar nu upp kampen med affärs-tidningarna om de köpstarka läsarna. SvD hoppas att nya Näringsliv ska föra tidningen ut ur krisen. Men en tuff marknad väntar på nykomlingen.
Svenska Dagbladet tar nu upp kampen med affärs-tidningarna om de köpstarka läsarna. SvD hoppas att nya Näringsliv ska föra tidningen ut ur krisen. Men en tuff marknad väntar på nykomlingen.
I dag är det premiär för Näringsliv, en tabloidbilaga som SvDs prenumeranter får med modertidningen. Bilagan kommer ut sex dagar i veckan och ersätter tidningens traditionella näringslivsdel.
Näringsliv ska innehålla affärs- och börsnyheter och berätta om makroekonomiska frågor som konjunktur, räntor och valutor.
Enligt Anders Borg, chef på Näringsliv, kommer bilagan att ha en större innehållslig bredd än de renodlade affärstidningarna, men det ska inte betyda att den blir ytligare.
Näringsliv ska även bevaka arbetsmarknadsfrågor, inte snävt hålla sig till ekonomi. På mittuppslaget kommer att finnas reportage och intervjuer.
Ett 50-tal journalister gör bilagan.
Anders Borg ser Dagens Industri och Finanstidningen som huvudkonkurrenter till bilagan.
De tänkta huvudkonkurrenterna är avvaktande eller skeptiska.
Hasse Olsson, chefredaktör på Dagens Industri, konstaterar att konkurrensen på området hårdnar.
Han påpekar att etermedierna har intensifierat sin bevakning. Nya medier har tillkommit och de traditionella morgontidningarna har skärpt sin bevakning av ekonomi.
Därutöver finns de specialiserade affärstidningarna.
– Det börjar bli trångt, säger Olsson. Någonstans finns en gräns för hur många medier som ryms på den här marknaden.
Finanstidningens tillträdande chefredaktör Johan Hakelius, tidigare ledarskribent på Svenska Dagbladet, säger sig inte vara skakad av sin förra arbetsgivares satsning.
– Det framstår som om de inte riktigt vill konkurrera med oss eftersom de valt att inte trycka på rosa papper, säger han. Det tyder på att de vill vara någon annanstans.
– Vi har höga ambitioner med bildbehandling och nyhetsgrafik, säger Anders Borg. Då kan vi inte trycka på färgat papper.
Johan Hakelius har svårt att förstå det kommersiella tänkandet bakom projektet Näringsliv.
– Bilagan ska distribueras via landsortstidningar. De som inte prenumererar på Svenska Dagbladet men vill ha Näringsliv får betala 600-700 kronor. Jag tror inte många är beredda att göra det.