TV3 och McDonalds i intimt samarbete
Skillnaden mellan public service och kommersiell TV blir allt tydligare. Det senaste exemplet är att TV3 och McDonalds upprättat länkar mellan sina båda hemsidor.
Skillnaden mellan public service och kommersiell TV blir allt tydligare. p(ingress). Det senaste exemplet är att TV3 och McDonalds upprättat länkar mellan sina båda hemsidor.
I vår kommer McDonalds att göra reklam i Fångarna på fortet i TV3. Samtidigt inleder hamburgerkedjan ett samarbete med TV3 Club om en tävling.
På TV3s hemsida kommer det att finnas gåtor av samma typ som deltagarna i Fångarna på fortet försöker lösa.
För att få veta vilka vinsterna är klickar man på en länk på TV3s hemsida och hamnar då på McDonalds hemsida. Därmed kan de båda företagen exponera sina varumärken för fler personer.
Dessutom får de fler besökare till sina respektive hemsidor, vilket givetvis är ett plus när man säljer annonser till dem.
Mats Lindeblad, marknadschef på McDonalds, är nöjd med överenskommelsen.
– Vi har inte gått så här långt tidigare när vi samverkat med något TV-bolag, säger han.
– Samarbetet med företagen går mer och mer åt det här hållet, konstaterar Peter Holmström, markandsanalytiker på TV3.