TV3 Sport gjorde reklam för Viasat
TV3 Sport upplät reklamplats åt Viasat – i sin egen sändning. – Vi på Nyheterna kan inte göra så, men inom sportkanalerna i TV är reglerna mer flytande, säger Anna Tottmar, chef för TV3s nyhetssändningar.
TV3 Sport upplät reklamplats åt Viasat – i sin egen sändning.
Boxningsmatchen mellan Lennox Lewis och Mike Tyson i juni fick riklig redaktionell täckning i TV3. Sportevenemanget benämndes som århundradets match och flera dagar i följd visades kortdokumentära program inför matchen.
Själva matchen sändes i Sverige i Viasat Sport som så kallad Pay-per-view, där ett dygns anslutning via digital-TV med boxningsreportage och direktsänd match kostade 300 kronor.
I TV3 Sport lät man dagen före matchen, under redaktionell sändning på den så kallade ”projen”, bildskylten bakom sportuppläsaren, visa upp två telefonnummer till Viasat man kunde ringa om man ville ansluta sig för att se matchen.
“Flytande regler på sporten”
TV3 är registrerat i England och följer brittisk medielagstiftning. Enligt regelverket på ITC, som reglerar kommersiell TV i England, anges i sektion 8 att kommersiella referenser inte får göras i redaktionella program. Chefen för TV3s nyhetssändningar Anna Tottmar klargör att telefonnummer inte skulle kunna projiceras i bakgrunden i TV3s vanliga nyhetsprogram:
– Vi på Nyheterna kan inte göra så, men inom sportkanalerna i TV är reglerna mer flytande, säger hon.
Kan det inte skada hela TV3s trovärdighet som nyhetskanal om sportsändningarna blandar redaktionellt material med reklam?
– Jag vet inte, men det oroar mig inte direkt heller, svarar Anna Tottmar.
Chef för TV3 Sport är P-A Gullöw, som hänvisar till redaktörerna Hasse Aro, Johan Kleberg och Maud Ersgård, som ansvarade för produktionen de aktuella dagarna.
Både TV3 och Viasat ägs av MTG.
pf@sjf.se