TV4 avbröt för reklam på fel ställen – fyra gånger
Granskningsnämnden anser att TV4 placerat samtliga fyra reklamavbrott under humorprogrammet Johan Glans World Tour of the World fel: de avbröt komikerns skämt. Programföretaget får nu böta 50 000 kronor – per reklamavbrott.
Den femte maj sändes humorprogrammet Johan Glans World Tour of the World, en scenshow med den kända komikern. Sändningen avbröts fyra gånger för reklam.
Enligt aktuella bestämmelser bör annonser sättas in där det även utan avbrott för annonser skulle ha skett ett avbrott i programmets kontinuitet.
TV4 skriver i sitt yttrande att sändningen saknade scenförändringar eller markanta avvikelser i handlingen, men anser också att annonsavbrotten kunde ha placerats bättre. TV4 har också i tidigare yttranden påpekat att det under en begränsad period förekommit problem med placeringen av reklamavbrott.
Granskningsnämnden konstaterar att samtliga fyra annonsavbrott placerades på ett sådant sätt att de avbröt komikerns skämt. Sändningen strider därför mot bestämmelsen om när program får avbrytas av annonsering.
Nämnden anser att överträdelserna motiverar en avgift om 50 000 kronor per avbrott, totalt 200 000 kronor.