Gå direkt till textinnehållet

TV4 fälls för app-reklam i SHL-finalen

Under SHL-finalen mellan HV71 och Brynäs visade TV4 en elektronisk skylt med uppmaning att ladda ned en app från en teleoperatör. För detta fäller Granskningsnämnden för radio- och TV (GRN) kanalen.

Det var under den tredje finalmatchen i SHL som TV4 visade en skylt som låg kvar mellan 4-22 sekunder vid minst 11 tillfällen. Programledaren nämnde också kanalens samarbete med appen där man kunde rösta på matchens MVP.

Anmälaren anser att det strider mot regelverket för TV4 men kanalen tillbakavisar detta och menar att tanken var att en dialog med tittarna skulle integreras som en redaktionell komponent för att höja underhållningsvärdet.

”Denna grafiska lösning har gjorts inom ramen för det som kallas elektroniska företagsskyltar”, skriver TV4 i sitt yttrande.

Annons Annons

Nämnden uppfattar av TV4:s yttrande att bolaget inte mottagit betalning eller liknande ersättning för att placera appen i programmet i marknadsföringssyfte. Därför konstaterar nämnden att det inte är visat att någon produktplacering enligt lagens definition har ägt rum.

Däremot menar de att de upprepade uppmaningarna att ladda ned den aktuella appen, att tycka till och att göra sin röst hörd i SM-slutspelet genom appen, samt programledarnas muntliga uppmaning medförde ett gynnande av appen och företaget.

Nämnden fäller TV 4 för otillbörligt gynnande och ansöker till förvaltningsrätten om att TV4 ska betala 50 000 kronor i böter.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler