TV4 fälls för reklam för Aftonbladet
Granskningsnämnden för radio och TV fäller TV4 för att kanalen gjort reklam för Aftonbladet i samband med TV4 Vädret. GRN vill att TV 4 ska betala 50 000 kronor i böter.
Aftonbladets sponsring av sändningen av TV4 Vädret i januari i år strider mot bestämmelsen om utformning av sponsringsmeddelanden, enligt GRN.
I sponsringsmeddelandet uppgavs ”Vädret presenteras av Aftonbladet med 14-dygnsprognos i tidningen”. Det är tillägget om 14-dygnsprognosen som GRN fäller. Enligt bestämmelsen i radio- och TV-lagen får sponsring inte innehålla ”säljfrämjande inslag”.
Sponsorns namn och logotyp får förekomma, men inget som uppfattas som en uppmaning at köpa produkten.
Granskningsnämnden anser att meddelandet med tillägget ”med 14-dygnsprognos i tidningen” inte bidrog till att identifiera sponsorn utan fokuserade på tjänsten som erbjuds i tidningen.
Granskningsnämnden kommer att ansöka hos förvaltningsrätten om att TV4 ska påföras en särskild avgift om 50 000 kronor för överträdelsen.