Gå direkt till textinnehållet

TV4 riskerar 150 000 kronor i avgift för burgare och skidsport

TV4s reporter hjälpte i direktsändning Skistar att sätta upp en banderoll för företaget iförd Skistars skidglasögon. Skistar gynnades på ett otillbörligt sätt, anser Granskningsnämnden för radio och tv, som också fäller ett TV4-inslag som gynnade Hamburgeriet i Västerås.

Den 16 februari direktsände TV4 Nyhetsmorgon från ett alpint skidområde i Åre där en reporter träffade en eventproducent och hjälpte henne att sätta upp en banderoll och en flagga med Skistars logotyp i en bana. Reportern hade på sig skidglasögon med Skistars egna skidklädesmärkes logotyp på. Skistar äger skidanläggningen i fråga.

Inslaget anmäldes av en person som menade att det var förtäckt reklam för Skistar. Granskningsnämnden för radio och tv (GRN) konstaterar att inslaget stred mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen och ansöker hos förvaltningsrätten att TV4 ska påföras en särskild avgift om 100 000 kronor för överträdelsen.

TV4 fälls samtidigt för otillbörligt gynnande i ett avsnitt av Farmen som sändes i januari. En av deltagarna, Eddie, driver restaurangen Hamburgeriet Kopparlunden i Västerås och bar i programmet en huvtröja med texten ”Hamburgerkungen”. Flera anmälare menar att Eddie gjorde reklam för sin restaurang.

Annons Annons

TV4 skriver i sitt yttrande till nämnden att hamburgerkungen är ett generiskt ord ”i likhet med världsmästaren, discodrottningen eller kärleksprinsen” och att ordet inte finns registrerat som varumärke eller kommersiellt bolag.

Granskningsnämnden fäller programmet, eftersom en googling av ”hamburgerkungen” leder till restaurangens hemsida där Eddie också kallas hamburgerkungen och att det därför blir fråga om en ”kommersiell profil som är förknippad med ordet hamburgerkungen”. Nämnden ansöker hos förvaltningsrätten att TV4 ska tillföras ytterligare 50 000 kronor i avgift för överträdelsen mot förbudet mot otillbörligt gynnande av kommersiella intressen.

Fler avsnitt