TV4:s flygande ostbågar och pastiller kan kosta 800 000 kronor
GRN-fällning Sponsringsmeddelanden under TV4:s Idol innehöll flygande godis och snacks. Dessutom syntes en keps med en logotyp. Granskningsnämnden fäller TV4 och vill att företaget betalar 800 000 kronor i särskild avgift för överträdelserna.
Sponsringsmeddelandena och en keps i musikprogrammet Idol den 23 november kan kosta TV4 totalt 800 000 kronor.
Kepsen med logotyp, som syntes i bild under 45 sekunder, utgjorde otillbörligt gynnande av kommersiella intressen, anser Granskningsnämnden för radio och tv (GRN), som nu ansöker hos förvaltningsrätten om att TV4 ska påföras en särskild avgift om 50 000 kronor för överträdelsen.
Dessutom vill GRN att TV4 ska betala 750 000 kronor för fem överträdelser av bestämmelsen om utformning av sponsringsmeddelanden, rörande Estrella, Polly, Lyko, Läkerol och Swedbank.
Sponsringsmeddelanden ska innehålla sponsorns namn, logotyp eller annat kännetecken för sponsorn, men får till skillnad från reklam inte innehålla ”säljfrämjande inslag”.
I Estrellas sponsormeddelande svävade chips och ostbågar i luften. I Pollys sponsormeddelande trillade godisbitar och konfetti ned på ett bord. I meddelandet från Lyko kom flera av företagets produkter ut ur en låda och i Läkerols meddelande flög jordgubbar och pastiller ut på ett bord. I fallet Swedbank fanns meddelandet: ”Utbildar unga i ekonomi.”
I fallen Estrella och Lyko anser GRN att deras produkter framhävdes på ett sätt som ”gick utöver vad som kan anses bidra till att identifiera sponsorn”. I fallen Polly och Läkerol anser GRN att filmsekvenserna hade reklambetonad utformning. I fallet Swedbank anser nämnden att tillägget ”Utbildar unga i ekonomi” fokuserade på en av bankens tjänster.