UNT fortsätter dra in på papperstidningen
Ännu fler läsare blir nu utan Upsala Nya Tidning. Ökade kostnader får tidningen att dra in distributionen till 650 prenumeranter. Även på NTMs titlar i Luleå dras distributionen in för vissa prenumeranter.
Från och med september får 650 prenumeranter i Uppsala, Knivsta, Tierp och Märsta nöja sig med att läsa UNT digitalt. Det framkommer i en text av tidningens chefredaktör Johanna Odlander.
”I takt med att färre människor väljer att ha en papperstidning blir kostnaden för att dela ut varje exemplar högre. På landsbygden blir detta tydligast när det blir ännu längre mellan varje prenumerants brevlåda”, skriver hon.
Det är ett resultat av en översyn som gjorts inom NTM-koncernen, där UNT ingår. Det uppger Mattias Ternstedt, vd för NTMs distributionsbolag Svensk hemleverans. Den översynen har även lett till att runt 200 prenumeranter på Norrbottens-Kuriren eller Norrländska Socialdemokraten i Luleå inte längre får papperstidningen.
– Det är inte hållbart längre att leverera till de dyraste adresserna. Det kostar mellan tre och fem gånger så mycket att leverera tidningen till de här adresserna än genomsnittet, säger han.
Att leverera en tidning i tätort eller landsbygd kostar runt tio kronor, medan det till de adresser som nu blir av med tidningen kostar uppåt 50 kronor per exemplar, säger Mattias Ternstedt. På ett år handlar det om mellan 10 000 och 15 000 kronor per prenumeration bara i distributionskostnad.
Runt 30 anställda i Uppland kommer påverkas. Men det beror inte enbart på neddragningen i distributionen. Enligt Mattias Ternstedt ska sysselsättningsgraden för de anställda öka framöver. Det delvis till följd av höjda försörjningskrav på arbetskraftsinvandrare, något som tidigare flaggats som ett problem för distributionsbolagen som haft många deltidsanställda.
– Vi försöker nå en 80-procentig tjänstegrad för buden framöver, säger Mattias Ternstedt.
Förra året drog UNT in distributionen i Heby och delar av Tierps kommun. Även då uppgavs att det var kostnader för distribution som låg bakom beslutet.
Det är inte bara UNT som gjort om sin distribution till följd av ökade priser. Inom NTM har flera titlar gått ned till tredagarsutgivning. En av dessa är Enköpings-Posten, vars chefredaktör Roger Berglund poängterat att redaktionen nu jobbar helt digitalt och att papperstidningen görs från ett redigeringsnav baserat på det som publicerats digitalt.
NTM börjar nu närma sig slutet på sin översyn av distributionen. Förhoppningen är att det framåt inte ska krävas lika stora förändringar.
– Det här är ett arbete som pågår hela tiden, och som alltid pågått. Nu var vi tvungna att agera tuffare. Vi hoppas att de här besparingarna ska göra att vi kan fortsätta med tidningarna på de områden vi finns nu, säger Mattias Ternstedt.
Mattias Ternstedt lyfter också fram paketaffären, där tidningsbuden också tar med sig paket på sina rundor, också ska bidra till att det fortsatt ska gå att få ihop distributionen.
I oktober förra året slutade Stampen att dela ut tidningen till tusentals prenumeranter i glesbygd. Då sa Stampens vd Johan Hansson att det kunde kosta mellan 10 000-15 000 kronor att distribuera en prenumeration till vissa adresser.