Gå direkt till textinnehållet

Upprört på Stampen efter ny bjudresa

Reaktioner har blivit kraftiga över att säljare på Stampen bjudits på en skidweekend för totalt 500 000 kronor, samtidigt som ett stort sparpaket genomförs. ”Det som upprör är att det görs sån stor skillnad mellan olika avdelningar”, säger Gabriella Mohoff, ordförande för journalistklubben på Stampen.

Ett femtiotal säljare på Stampen åkte i helgen på en resa till skidorten Branäs, något som Dagens Media avslöjade under tisdagen. Efter den artikeln har en våg av kritik inkommit till Stampens journalistklubb, berättar ordförande Gabriella Mohoff.

– Det är stormigt. I allehanda kanaler kommer det meddelanden och frågor om det här, säger hon.

Kritiken handlar framförallt om två saker, enligt Gabriella Mohoff. Det ena är att det blir en tydlig skillnad mellan redaktionens  och säljavdelningens villkor.

Annons Annons

– Görs bedömningen att vi har råd att skicka hela säljgänget på en weekend, och att det gynnar verksamheten, får det stå för ledningen. Men det som upprör är att det görs sån stor skillnad mellan olika avdelningar. Det hade varit okej om alla fick åka. Det upplevs som orättvist och som att redaktionerna alltid missas när det görs sådant här, säger hon.

Det andra handlar om att det sparpaket som genomfördes under hösten fortfarande pågår.

– Det är såklart inte så kul för de som sagts upp att det läggs stora pengar på att åka till Branäs. Dessutom ser det inte bra ut utåt att det här görs när vi precis har sagt upp massa folk, säger Gabriella Mohoff.

I samband med att Stampen i augusti meddelade att de skulle göra stora besparingar skedde en liknande incident. Då flög ett hundratal personer från annons- och contentavdelningen till New York som belöning för att de nått sina säljmål, vilket möttes av kritik. Det tror Gabriella Mohoff spelar in i att reaktionerna blivit så kraftiga idag.

– Det sticker i ögonen eftersom det inte är första gången. Hade det varit ett enstaka tillfälle som säljarna åkte och om det hade funnits en balans mellan vad redaktion och säljare får, då tror jag det hade landat på ett annat sätt.

Stampens vd Johan Hansson skriver till Journalisten att han inte har några fler kommentarer än de han gett till Dagens Media.

– Att hålla teamet motiverat för ett fortsatt spännande och utmanande år tycker jag är högst relevant. Det har jag inga som helst problem med, säger han till Dagens Media.

Han säger till Dagens Media att det inte finns en konflikt mellan sparpaketet och att göra den här typen av resor.

– Trots att man gör effektiviseringar måste man fortsätta att bedriva sin kärnverksamhet. Det här ser vi som en del av verksamheten där vi går igenom året som varit och sparkar igång det nya, säger Johan Hansson.

Fler avsnitt