Gå direkt till textinnehållet

Usla villkor i TV-branschen

Sexuella trakasserier, hafsiga jobb, utnyttjade projektanställda. Systemet med produktionsbolag och personal på korta kontrakt urholkar TVs samhällsjournalistik. Det konstaterar journalisten Anna Sahlström, som intervjuat ett 80-tal anställda i TV-branschen.

Sexuella trakasserier, hafsiga jobb, utnyttjade projektanställda. Systemet med produktionsbolag och personal på korta kontrakt urholkar TVs samhällsjournalistik.
Det konstaterar journalisten Anna Sahlström, som intervjuat ett 80-tal anställda i TV-branschen.

Under en period av tre år har Anna Sahlström intervjuat personer som jobbar med samhällsprogram på produktionsbolag och TV-kanaler.

Det var svårt för Anna Sahlström att få medarbetarna på produktionsbolagen att uttala sig offentligt. Ingen ville ställa upp med namn, eftersom de var oroliga för att det skulle försvåra deras möjlighet att få nya projektanställningar.

Annons Annons

– Man måste göra någonting åt denna rädsla som finns inom branschen. Anställda måste känna att de är fria att prata om problem. Det måste till en bättre demokratisk organisation, säger Anna Sahlström.

bryt

De flesta som hon har intervjuat har stressrelaterade symtom som huvudvärk och magbesvär. Det är inte ovanligt att man jobbar tio till femton timmar per dag.

– De flesta mår dåligt över att deras tidsbegränsade kontrakt alltid är på väg att ta slut. Man har alltid två heltidsjobb: att sköta det pågående och samtidigt söka ett nytt, säger Anna Sahlström.

Flera kvinnliga vikarier och projektanställda har blivit utsatta för sexuella trakasserier av manliga kolleger eller chefer. Flera beskriver att det råder en ”discostämning” på redaktionerna, där det är fritt fram att ragga öppet på arbetsplatsen. Den enda arbetsplats där det enligt Anna Sahlströms undersökning inte förekommit sexuella trakasserier är Kanal 5.

Stämningen på produktionsbolagen beskrivs som rå och ytlig. Produktionsbolagens chefer har en kamratlig och skojig ledarstil. Men om man kritiserar dem och inte tycker likadant, är det svårt att jobba kvar.

– De kanaler som köper in program har ingen kännedom om arbetssituationen på produktionsbolagen. Jag skulle vilja att kanalerna krävde att produktionsbolagen gör program under etiskt goda förhållanden, socialt och journalistiskt, säger Anna Sahlström.

bryt

Många projektanställda på produktionsbolag har svarat Anna Sahl­ström att de skulle vilja ha mer tid till att göra samhällsjournalistiska reportage. De tycker att de gör ett hafsigt jobb och känner sig inte tillfreds med resultatet eftersom det inte finns tid att kontrollera källor, statistik och bakgrund.

De flesta önskar också att de hade bättre kunskap i grävande journalistik och forskningsmetodik.

Även producenter på produktionsbolagen har erkänt för Anna Sahlström att det saknas kompetens i grävande journalistik på redaktionerna.

– De stora produktionsbolagen tror att det är billigare att ha outbildade projektanställda. Men de jobbar inte effektivt, eftersom de ofta inte har den rätta kompetensen och förmågan att bearbeta journalistiskt material, säger Anna Sahlström.

bryt

Men det är inte så enkelt att det är produktionsbolagen som är den stora boven. Kanalerna vill ha samhällsprogram som inte får kosta för mycket och pressar därför priserna, vilket går ut över kvaliteten.

– Kanalerna måste kräva mer av produktionsbolagen. Men de måste också vara beredda att betala för kvalitet, säger Anna Sahlström.

Hon konstaterar att det inte är något nytt hon kommit fram till i sin undersökning. Många som jobbar inom TV-branschen känner till att produktionsbolagen är ineffektiva organisationer, att det förekommer maktmissbruk, sexuella trakasserier och att projektanställda utnyttjas.

bryt

Vad som oroar Anna Sahlström är att samhällsjournalistiken urholkas efter hand som produktionsbolagen gör allt fler samhällsprogram och deras sätt att jobba fått fäste på kanalerna.

– Det är vi journalister som ska granska, skildra och rapportera om det som sker i samhället. Men hur ska vi på ett sunt sätt kunna spegla samhället när vår egen bransch fungerar minst lika illa som dem vi granskar, om inte värre? Tyvärr finns det knappt någon insikt om den här problematiken hos personer i ledande befattningar i branschen, säger Anna Sahlström.

pj@journalisten.se

Fotnot: De intervjuade jobbar med samhälls- och aktualitetsprogram på SVT och TV4, samt på produktionsbolagen Strix Television, Meter Film och Television samt Zodiak.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler