Valkampanjer dominerade mediebevakningen 2018
Ingen enskild sakfråga dominerade mediebevakningen under valrörelsen. Istället var det valkampanjer, debatter och opinionsundersökningar som fick störst utrymme i medielandskapet.
Det visar valanalysen Snabbtänkt, där 100 ledande forskare ger aktuella reflektioner kring valet 2018 tio dagar efter valet.
– I årets valrörelse blev detta extra tydligt eftersom det i hög grad handlade om regeringsmakten. Det man kan konstatera är att mediebevakningen inte varit vinklad till förmån för något parti, säger Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitet.
I medierapporteringen under valrörelsens tre sista veckor har allra flest nyheter handlat om kampanjer. Sakfrågorna, som pensioner och integration kommer långt ner på listan. Undersökningen har gjorts på Aftonbladets, Dagens Nyheters, Expressens och Svenska Dagbladets förstasidor samt inledande löp i Dagens Eko, Rapport och TV4 Nyheterna.
”Den viktigaste slutsatsen av studien är dock att ungefär två tredjedelar av dessa toppnyheter under valrörelsen inte innehöll vinklingar som var positiva eller negativa för något politiskt parti”, sägs det i rapporten.