Gå direkt till textinnehållet

Valkampanjer dominerade mediebevakningen 2018

Ingen enskild sakfråga dominerade mediebevakningen under valrörelsen. Istället var det valkampanjer, debatter och opinionsundersökningar som fick störst utrymme i medielandskapet.

Det visar valanalysen Snabbtänkt, där 100 ledande forskare ger aktuella reflektioner kring valet 2018 tio dagar efter valet.

– I årets valrörelse blev detta extra tydligt eftersom det i hög grad handlade om regeringsmakten. Det man kan konstatera är att mediebevakningen inte varit vinklad till förmån för något parti, säger Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitet.

I medierapporteringen under valrörelsens tre sista veckor har allra flest nyheter handlat om kampanjer. Sakfrågorna, som pensioner och integration kommer långt ner på listan. Undersökningen har gjorts på Aftonbladets, Dagens Nyheters, Expressens och Svenska Dagbladets förstasidor samt inledande löp i Dagens Eko, Rapport och TV4 Nyheterna.

Annons Annons

”Den viktigaste slutsatsen av studien är dock att ungefär två tredjedelar av dessa toppnyheter under valrörelsen inte innehöll vinklingar som var positiva eller negativa för något politiskt parti”, sägs det i rapporten.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.