Gå direkt till textinnehållet

”Var tydlig om obekräftade uppgifter”

I en ny studie visar två Göteborgsforskare att journalistiska osäkerhetsmarkörer kring obekräftade uppgifter verkar fungera.

Statsvetaren Jacob Sohlberg och JMG-professorn Bengt Johansson vid Göteborgs universitet har i en ny studie undersökt om allmänheten förstår och uppfattar de markörer journalister använder för att rapportera om osäkra/obekräftade uppgifter.

Med hjälp av SVT Nyheter Online skapade forskarna en fiktiv nyhetssändning om en knivattack på Riksbron i Stockholm. 2 627 personer fick ta del av olika utformningar av samma nyhet. Syftet med experimentet var att undersöka om det spelade någon roll vilka ord som användes som osäkerhetsmarkör: ”obekräftad” eller ”osäker”. De ville också ta redo på om publikens syn på hur tillförlitlig nyheten var påverkades av om nyhetsuppläsaren förklarade vad osäkerhetsmarkörerna innebar. 

Resultatet visar att när nyheter presenteras som osäkra/obekräftade framstår de som mindre tillförlitliga än om de presenteras som säkra/bekräftade. Studien visar vidare att förklaringar av osäkerhetsmarkörer också påverkar tillförlitligheten av nyheten. När nyhetsuppläsaren i experimentet berättade vad det innebär att en nyhet är osäker eller obekräftad, sjönk tillförlitligheten hos publiken.

Annons Annons

Forskarna hittade inga belägg för några skillnader mellan orden osäkra/obekräftade – osäkerhetsmarkörerna fungerade lika effektivt.

En slutsats som forskarna drar är att nyhetsorganisationer bör tänka sig noga för innan de publicerar nyheter där det finns frågetecken om uppgifternas tillförlitlighet, eftersom icke-bekräftade osäkra nyheter ändå i studien framstår som ganska tillförlitliga: publiken bedömde inte tillförlitligheten till noll.

Samtidigt kan medier inte undvika att rapportera om viktiga men obekräftade nyheter, säger Bengt Johansson till Journalisten.

– Men man måste vara otroligt tydlig med vad man vet och inte vet, tjata om att det är obekräftade uppgifter. 

Bengt Johansson menar samtidigt att svenska medier blivit bättre på att vara tydliga med när det handlar om obekräftade uppgifter.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler