Varslade journalister uppmanades stärka Bonnier News varumärke som arbetsgivare
Två dagar efter att Marieberg Media varslat 50 journalister om uppsägning uppmanades de att sprida Bonnier News nya employer branding-kampanj i sina egna sociala medier. ”Olycklig tajming”, säger Anna Lotsander, chef för Talent & Development på Bonnier News.
I tisdags klockan 10.30 informerade Bonnier News bemanningsföretag Marieberg Media personalen om att bolaget ska läggas ned och ett femtiotal tillsvidareanställda journalister varslades om uppsägning.
Mindre än två dygn senare, klockan 09.20 igår torsdag, skickade Bonnier News kommunikationsavdelning ett meddelande till alla anställda om vikten av att stärka Bonnier News varumärke som arbetsgivare.
Bonnier News uppmanade alla anställda, inklusive de varslade journalisterna, att sprida koncernens nya employer branding-kampanj ”Olika jobb – ett uppdrag” i sina egna privata sociala mediekanaler.
I informationen till personalen står bland annat:
”I en ny employer branding-kampanj vill Bonnier News visa hur olika medarbetare, med olika kompetenser och perspektiv, alla bidrar till uppdraget att föra det fria ordet framåt.
Bonnier News har vuxit mycket de senaste åren vilket har medfört ett behov av att både stärka arbetsgivarvarumärket och väcka intresse hos potentiella medarbetare. De senaste åren har ett internt arbete gjorts för att skapa stolthet över hur olika medarbetare bidrar till att stärka det fria ordet. Under hösten görs en större extern kampanj med samma syfte. […]
Kampanjen syns både i sociala medier och på flera av våra egna nyhetssajter. Hjälp gärna till att sprida den i dina egna sociala mediekanaler.”
– Kampanjen gick live för knappt två veckor sedan och syftar till att visa på hur olika roller inom Bonnier News på olika sätt bidrar till vårt viktiga arbete att föra det fria ordet framåt. Det blev en olycklig tajming, vilket vi förstås beklagar, och vi har all respekt och förståelse för de som tycker att den sticker i ögonen, säger Anna Lotsander, chef för Talent & Development på Bonnier News.
Anna Lotsander uppger att de anställda som frontar kampanjen, bland dem journalister på Expressen, har blivit informerade om att kampanjen skulle starta i början av september.
Många anställda på Marieberg Media har reagerat på kampanjen, uppger Moa Haltorp, ordförande i journalistklubben på Marieberg Media:
– Vi tycker det är en otrolig märklig tajming. Cirka 50 kompetenta journalister kommer att bli uppsagda och alla anställda på Marieberg Media slungas in i en oviss framtid, men samtidigt ska Bonnier News vara en attraktiv arbetsgivare ”för det fria ordet”? Vi får det inte riktigt att gå ihop, bland annat efter att ha sett varslet i våras och hur de medarbetarna inte fick någon kompensation från företaget mer än en gratifikation de redan hade rätt till. Många har nu lämnat journalistyrket. I dagsläget är medlemmarna väldigt upprörda över kampanjen och det har sagts att det känns som ett hån. Om man verkligen vill visa att de är för ”det fria ordet” så hoppas jag att man kan hitta anställningar till de som nu blir uppsagda.
Hon är kritisk till hur Bonnier News har hanterat sina bemanningsanställda:
– Hela situationen känns absurd, klubben har gjort vad vi kan för att visa på att våra medlemmar har specialkompetens som företaget säger fattas, och vi har varit förstående för att man behöver ta in kompetens utifrån. Sammantaget känns hanteringen av situationen lite kaotisk och förhastad, det är många människor inom Bonnier som berörs och inte minst redaktionerna, säger Moa Haltorp.
De Marieberg Media-anställda som Journalisten pratat med är kritiska till att Bonnier News drar igång en kampanj för att rekrytera journalister samtidigt som man varslar 50 journalister om uppsägning. En av dem anser dock att kampanjen ingjuter hopp:
– Det bästa Bonnier News kan göra för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke är ju att erbjuda alla oss som varslats anställningar i kundföretagen. Så jag sitter här och väntar på mitt erbjudande.
Anna Lotsander kan inte lova att Bonnier News kommer att erbjuda alla varslade på Marieberg Media anställning i koncernen:
– Självklart vill vi försöka knyta till oss duktiga medarbetare och vi vet att det inom Marieberg Media finns väldigt mycket kompetens. Våra olika bolag anställer enligt samma principer som tidigare, det gäller både tillsvidareanställningar och vikariat, säger Anna Lotsander.