Gå direkt till textinnehållet

”Vi behöver se över antalet medarbetare”

Make Your Marks vd Jonas Terning bekräftar för Journalisten att man kommer att genomföra en nedbemanning efter att man har tagit över produktionen av Lärarförbundets tidningar. Samtidigt avfärdar han påståenden om att bolaget skulle sakna erfarenhet av journalistisk produktion.

I går berättade Journalisten att Lärarförbundet inte vill ta ansvar för hur underleverantören Make Your Mark organiserar verksamheten när de tar över produktionen av Lärarförbundets medlemstidningar. Förbundet har hävdat att alla journalister som vill ska få följa med till det nya produktionsbolaget. Dock har det förekommit flera uppgifter om att Make Your Mark kommer att genomföra en nedbemanning om alla journalister följer med.

Det bekräftar nu Mark Your Marks vd Jonas Terning för Journalisten, via mejl.

– I uppdraget ligger att hela produktionen, inklusive personal, flyttas över till Make Your Mark. I linje med det redaktionella programmet ska vi utöver tidningsproduktionen även prioritera och utveckla den digitala produktionen och då behöver vi se över antalet medarbetare. Övergången sker i enlighet med LAS, Lagen om anställningsskydd. En MBL-förhandling kring organisationens utformning kommer att genomföras i samband med verksamhetsövergången, men exakt hur organisationen kommer att se ut framåt är för tidigt att svara på, uppger Jonas Terning.

Annons Annons

Kommer ni följa de yrkesetiska reglerna för journalister?
– Ja, Make Your Mark följer spelreglerna för press, radio och tv.

Hur mycket pengar får ni för att göra tidningarna?
– Det kan jag inte kommentera.

Gör ni någon liknande produkt som detta idag? En journalistisk produkt, i form av tidning?
– Ja. Till exempel så är tre av de titlar vi producerar medlemmar i Sveriges Tidskrifter. En av dem, medlemstidningen Hundsport, prisades för Årets Omgörning på senaste Tidskriftsgalan med motiveringen ”Vilken resa. I design, i journalistik och i tid”. Make Your Marks medarbetare har hög journalistisk kompetens med erfarenhet från alltifrån Sveriges Radio, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen och TV4 till Resumé.

Vem blir chefredaktör? Vem blir ansvarig utgivare? Är det någon hos er eller hos förbundet?
– Chefredaktör och ansvarig utgivare utses av förbundsstyrelsen i enlighet med redaktionellt program och stadgar. Inledningsvis tar Make Your Mark över verksamheten som den ser ut idag för att säkra produktionen.

Vad har ni för plan för tidningarna, vad kommer förändras? Ni borde rimligtvis ha enskilda planer för de olika tidningarna?
– En del av uppdraget är att digitalisera tidningarna, men det är för tidigt att gå in på exakta planer för de respektive titlarna – det skulle förekomma den analys som ska genomföras omgående där bland annat redaktionerna själva är tänkta att medverka.

Vad ser du för skillnad på content och journalistik?
– Content marketing bygger i grund och botten på samma principer som journalistik. Innehållet ska vara sant, intressant och relevant. Men content marketing har en tydlig avsändare med en ambition att öka intresset för det avsändande varumärket. När vi jobbar med fackförbund eller branschorganisationer så är syftet att skapa högkvalitativ journalistik som ger nytta för medlemmarna, kunskap och inspiration som de kan omsätta i sina professioner och självklart: lyfta förbundets eller organisationens viktiga frågor genom journalistik som uppskattas av läsarna, citeras i övrig media och når beslutsfattare.

När kommer första tidningen?
– Lagd utgivningsplan ligger och ingenting är förändrat kring den.

Idag har ett 20-tal frilansar sin försörjning, eller delar av sin försörjning från de här tidningarna. Vad händer med dem?
– Frilansare med pågående uppdrag behåller sina avtal, och vi är givetvis intresserade av att fortsätta arbeta med kompetenta journalister framåt.

Hur mycket har ni i frilansbudget? Kommer ni betala enligt frilansrekommendationen?
– Vi kommenterar inte vår budget och har individuella frilansavtal.

Fler avsnitt