Gå direkt till textinnehållet

”Vi har avstått från att intervjua för trasiga människor”

Idag släpps Martin Johnson och Anton Bergs HBO-serie om Knutby i USA – och finns då i 22 länder. ”Den här sortens otroligt komplexa fall kräver de resurser vi fått av HBO”, säger Martin Johnson.

Anton Berg och Martin Johnson är duon bakom den välkända podcasten Spår, där de gräver i kända kriminalfall. I påskhelgen hade det projekt Berg och Johnson ägnat de senaste åren åt premiär i Sverige: dokumentärserien Knutby: I blind tro, i sex timslånga avsnitt på HBO Nordic.

Upprinnelsen var att produktionsbolaget Warner Bros kontaktade Berg och Johnson för att fråga om det fanns någon historia de ville gräva vidare i. Deras svar: mordet i den kristna Filadelfiaförsamlingen i uppländska Knutby 2004.

– När vi fick frågan höll församlingen på att lösas upp. Människor gick ut och sa att de levt i en sekt. Vi blev nyfikna på vad det skulle ge att titta på förundersökningsprotokollet med nya glasögon. Polisen hade varit ointresserad av att se på mordet med det perspektivet, trots att mord i sekteristisk miljö är extremt ovanligt i Sverige, säger Martin Johnson.

Annons Annons

– Den andra delen som intresserade oss med Knutby var att vi visste att delar av det tekniska protokollet inte stämde överens med vad bärande vittnesmål sade. Det var otroligt fascinerande.

De pratade med flera intressenter, men fastnade för HBO, som erbjöd tre månader för att de förutsättningslöst skulle kunna sätta sig ned och titta på hur de skulle kunna göra storyn.

– Det är något unikt som jag inte varit med om tidigare i karriären.

När de tre månaderna var slut fortsatte de i två och ett halvt år till. Att kunna arbeta intensivt och exklusivt med fallet var nödvändigt för att kunna bygga upp relationer till de många före detta Knutbymedlemmarna som intervjuas, menar Martin Johnson.

Barnflickan Sara Svensson, som är dömd för att ha utdelat de dödande skotten mot Alexandra Fossmo, fick de intervjua väldigt sent i processen, först i januari 2021. En tidigare klar version av serien klipptes om.

Hur avgörande var det att ni fick intervjuerna med Helge Fossmo och Sara Svensson?
– Vi kontaktar alltid alla inblandade och vill att så många som möjligt ska ställa upp. Många källor betyder att serien får en högre relevans. Vi har skickat brev, fikat, ringt, pratat otroligt många timmar i telefon.

Men de har också avstått från att intervjua alltför traumatiserade och trasiga tidigare sektmedlemmar, säger Martin Johnson.

– Vi har aldrig mött så många människor i behov av hjälp. De ska man som journalist inte intervjua.

Ni har en central roll i serien, ni spelar upp ert eget researcharbete. ”Narcissismen har slagit igenom på bred front”, tyckte Jan Guillou. Varför valde ni det sättet att berätta?
– Det är svårt för mig att gå i polemik med Guillou, det får stå för honom. Vi tänkte länge att vi skulle ha voice over, men det blev bildmässigt inte så intressant. Med den här berättartekniken vill vi ta med tittarna på en resa så att de förstår komplexiteten i fallet, visa hur vi resonerat oss fram. Vi jobbar inte tesdrivet utan gör en oberoende granskning.

Vad har ni lärt er av Knutby?
– Det här är egentligen en serie om den fria viljan. När du gör våld på din egen kompass, då gör du våld på dig själv. Men också om hur makt korrumperar. Det kommer alltid att finnas maktmissbruk, därför är det viktigt att ha ett rättssystem där polis och åklagare inte tar genvägar.

Ni har tidigare fått Kaj Linna friad för mord genom er journalistik. Den här serien slutar med fler frågor än starka slutsatser. Kommer den att leda till några juridiska omtag, tror du?
– Det är svårt för mig, och ingår inte i min uppgift som journalist, att uttala mig om. Vår roll är att granska maktmissbruk, det har vi gjort i den här församlingen, och vi har visat hur polis och åklagare tog genvägar.

Varför fascinerar Knutby så mycket fortfarande 17 år efter händelserna?
– Jag tror att man inte ska glömma bort att det finns inget liknande fall i Sverige, inte någon annan gång har en person som Helge Fossmo dömts till livstid för anstiftan till mord. Det gör den här historien unik. Det är också så att polisen valt att inte gå hela vägen fram, utan nöjt sig.

Hur har marknaden för true crime och dokumentärer förändrats med streamingexplosionen?
– Jag tror att den sortens otroligt komplexa fall som vi gett oss in på kräver de här resurserna och tiden. Att få förtroendet vi fått från HBO, det är helt otroligt.

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret