”Vi värderar annorlunda”
– Vi är en folklig, underhållande kanal. Men vi jobbar också hårt med nyheter och påverkar journalistiken. Den kommersiella radion borde tas på större allvar, säger Linda Palo, nyhetsjournalist på Mix Megapol i Stockholm.
– Vi är en folklig, underhållande kanal. Men vi jobbar också hårt med nyheter och påverkar journalistiken. Den kommersiella radion borde tas på större allvar, säger Linda Palo, nyhetsjournalist på Mix Megapol i Stockholm.
Nyhetstempot är högt och sändningarna är hårt rationaliserade på Mix Megapol i Stockholm. I blocken med musik är det diskjockeyn själv som skjuter reglagen när musiken ska tonas över till tal.
På kanalen Mix Megapol, som delar lokaler med Vinyl 107 i ett hus i Frihamnen, är produktionen högt rationaliserad.
Linda Palo, 25, är en av redaktionens sju nyhetsjournalister. Morgonpasset på Mix Megapol är hennes tredje jobb, och takten är hög:
– Vår nyhetsredaktion består av tre personer som gör 52 sändningar per dygn för Mix Megapol och systerkanalen Vinyl. Det är mycket, men vi jämför oss inte med Sveriges Radio, utan med andra reklamradiokanaler. Där är också tempot högt.
Mix Megapol är en av de reklamradiokanaler som haft nyhetssändningar längst och även nyhetsreportrar i Göteborg och Malmö. Även om det hårt mallade formatet inte ger möjlighet till grävande journalistik, framhåller Linda Palo att man arbetar medvetet med det journalistiska uttrycket:
– Jag tror mig kunna säga att vi medverkat till att göra det journalistiska språket mer tillgängligt. Vi har utvecklat ett enkelt tilltal vi använder till exempel inte ord som ”yngling” utan vanligt talspråk.
– Sen kanske vi värderar nyheter något annorlunda. Vi rapporterar sällan om förslag till lagar, utan väntar till att besluten tagits och händelserna inträffat.
Mix Megapol ägs av Bonnier Radio, är en bred kanal med popmusik dygnet runt och med 14 kanaler över Sverige som når drygt 7 procent av befolkningen. Kanalen har haft sina duvningar med Granskningsnämnden för att man överträtt regeln om maximalt åtta minuter reklam per timme. Linda Palo kritiserar inte lagstiftningen, men är kritisk mot att tidningarna får presstöd medan reklamradion beläggs med höga avgifter.
– Den kommersiella radion har fått en märklig roll. När det skrivs om reklamradio är det nästan alltid negativt. Det känns ofta som kollegorna har en nedlåtande attityd till oss. Min erfarenhet är att det faktiskt är lättare att få respekt från politiker än från kollegor, säger Linda Palo.
– Vi på reklamradion jobbar seriöst och den kommersiella radion påverkar de andra medierna, genom språket och sättet att väva ihop jinglar och nyheter. Mitt mål är att presentera nyheter på ett sånt sätt att folk kan ta in dem även om de inte lyssnar aktivt, säger Linda Palo.