Gå direkt till textinnehållet

Vivos namnbyte provocerar Vi

Matvarukedjan Vivo byter namn till Vi. Det har den väletablerade och KF-ägda tidningen Vi reagerat mot. “I ett sådant här fall måste man se tidningen som ett varumärke”, säger Anneli Rogeman, chefredaktör för Vi.

Matvarukedjan Vivo byter namn till Vi. Det har den väletablerade och KF-ägda tidningen Vi reagerat mot. “I ett sådant här fall måste man se tidningen som ett varumärke”, säger Anneli Rogeman, chefredaktör för Vi.

På fredag byter 80 Vivo-butiker i Stockholm namn till Vi, till viss del en följd av att kedjan bytt grossist. Vi finns dock redan som varumärke för tidningen Vi, som just har kommit ut med sitt första nummer som månadstidning och med ny layout. Anneli Rogeman, ny chefredaktör på tidningen säger sig ha reagerat negativt på butikskedjans nya namn:

– Vi har satt igång en utredning för att ta reda på hur skyddat vår varumärke är. Är det frågan om ett intrång i varumärket blir det ett skadestånd, och de kan inte behålla namnet, men om de inte är det så är det ändå en fråga om en provokation. Tidningen har hetat Vi sedan 1937 och att det är ett så inarbetat varumärke bör vägas in vid den juridiska bedömningen.

Men det finns väl ingen risk att kunderna förväxlar butiken och tidningen?

– Nej, men våra ägare KF Media är en del av kooperativa förbundet som är en konkurrent till Vivo, och det borde anses som försvårande i frågan om det är frågan om renommésnyltning eller varumärkesintrång.

pf@journalisten.se

Annons
Fler avsnitt
Annons
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret