YEN startar etikkampanj
Journalistförbundets Yrkesetiska nämnd, YEN, startar en etikkampanj. Målet är att uppmuntra landets journalistklubbar att föra yrkesetiska debatter på redaktionerna. Men även lokala redaktioner tar initiativ. (UPPDATERAD)
Journalistförbundets Yrkesetiska nämnd, YEN, startar etikkampanj. Målet är att uppmuntra landets journalistklubbar att föra yrkesetiska debatter på redaktionerna. Men även lokala redaktioner tar initiativ. (UPPDATERAD)
Framöver erbjuds etikaftnar och etikkvällar på olia orter i landet. Imorgon blir det etikafton om journalisters trovärdighet i Stockholm. För arrangemanget står Institutet för mediestudieroch datumet. Medverkar gör Rino Rotevatn, ordförande i YEN samt Kajsa Olsson, frilans och Mattias Hermansson, från Dagens Nyheter. Den 10 december blir det en etikkväll i Visby för journalisterna på Gotland.
Men det är inte bara Journalistförbundet som arrangerar etikträffar. I helgen hölls ett seminarium om etik i Kristianstad, arrangerat av tre tre redaktioner – Kristianstadsbladet, Norra Skåne samt Radio Kristianstad. De hade bjudit in Journalistförbundets Justus Bennet som föreläste om YEN. Inbjuden var också Lars-Göran Svensson från SVTs Uppdrag granskning som berättade om arbetet bakom ”Fallet Louise”, som han gjorde tillsammans med Janne Josefsson.
Huruvida det blir fler initiativ från andra klubbar och redaktioner runt i landet, åter att se.
kh@journalisten.se